Márkaszerviz vagy sufnituning?

2016. november 23. 18:55 , Legutóbb frissítve: 2016. november 23. 19:25 Balázs László (laszlo.balazs@mediaworks.hu)
Tolna megye | Az autós társadalom örök dilemmája, hogy melyik műhellyel járunk jobban, ha baja lesz a család egyik legdrágább és legféltettebb kincsének. Az olcsó nem feltétlenül jelent gyengébb minőségű szolgáltatást.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Az országban 10-11 ezer szerviz működik hivatalosan, ebből közel 700 a márkaszerviz. Az ágazat megközelítőleg 50 ezer embert foglalkoztat (Fotó: Makovics Kornél) Az országban 10-11 ezer szerviz működik hivatalosan, ebből közel 700 a márkaszerviz. Az ágazat megközelítőleg 50 ezer embert foglalkoztat (Fotó: Makovics Kornél)

A mechanikailag és elektronikailag is bonyolultabbá váló autók megfelelő karbantartását és szervizelését egyre kevésbé lehet a hagyományos módszerekkel – csavarhúzóval és villáskulccsal – végezni, csak a megfelelő technikai felkészültség és képzettség nyújthat kellő biztonságot. Annak eldöntése, hogy egy szerviznek tűnő hely valóban autószerviz-e, egy kívülálló számára nem mindig könnyű feladat.

Az adót fizető, minden törvényi előírásnak megfelelő műhelyek tulajdonosai nem szeretik a feketén dolgozó – nagyobb szerviz alkalmazásában álló – sufnisokat, akik némi pluszpénzt keresnek azzal, hogy délutánonként vagy hétvégeken elvégeznek kisebb-nagyobb javításokat a hozzájuk betérő autón.

– Dolgoztam maszeknál, öt évet pedig egy márkaszervizben, van rálátásom a dolgokra. Utóbbi helyen azt tapasztaltam, hogy az ügyfelek megkapták, amit a szerviz ígért nekik. A márkanévvel jár egyfajta garancia és hiúság – mindig új ügyfeleket akarnak szerezni. Örültek, ha nagy volt a forgalom – mondta Ferkelt Sándor, egy márkafüggetlen autójavító műhely szervizvezetője.

Városi legendák keringenek arról, hogy autószervizek ráálltak egy bizonyos csalásra. Ennek lényege, hogy miközben apróbb beállítási hibával visznek be drága autót, komolyabb meghibásodásról tájékoztatják a tulajdonost, esetleg javítás közben olyan elállításokat eszközölnek, amelyek később újabb hibákat okoznak.

Áramlanak be a használt autók

Az első háromnegyed év adatai alapján az idén magánimport útján jóval több mint százezer használt autó érkezett az országba. A járműállomány életkora a magyar piacon 12 év körülire tehető. Az MGE Értünk hozzá kampányával próbálja a hivatalos szervizekbe terelni az autósokat, akik számára általában az olcsóbb ár teszi vonzóvá az illegális javítóműhelyeket. Pedig a szakszerűen végzett javítás megtérül: egy ötéves autó esetében 250-500 ezer forint árelőnyt jelenthet az eladó számára, ha kocsija pontosan vezetett szervizkönyvvel rendelkezik.

– A mai, anyagias világban nem mindenki teheti meg, hogy drága műhelyben javíttat – tette hozzá a Ferkelt Autószerviz tulajdonosa. – A kérdéskör emberfüggő is, van olyan ügyfél, akinek nem lehet megfelelni. Sokan „túlpörgetik” a dolgot, az internetről informálódnak. Találkoztam olyan emberrel, aki azt mondta, hogy a Google-ben megnézi, hogy lehet kijavítani a hibát. Nekik a szakember csak addig kell, amíg behatárolja a problémát. Türelmetlenek az emberek, nekünk pedig nehéz dolgunk van, mert az autók egyre bonyolultabbak. Technikailag felkészültnek kell lenni, akkor tudunk lépést tartani. Azt szoktam mondani, hogy rövid idő alatt lehet pénzt keresni, a rossz hír azonban tönkreteheti a vállalkozást. Alapelvem, hogy inkább pénzt veszítsünk, mint bizalmat – szögezte le Ferkelt Sándor.

A szakszervizek 6-8, de akár 10 ezer forintos rezsióradíjat is felszámolnak, és kizárólag az eredeti, gyári alkatrész beépítését preferálják, ami drágább az után gyártottnál. Arról nem is szólva, hogy a szervizek a kereskedőktől esetenként 40-50 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak, amit viszont nem érvényesítenek a kuncsaftjuknál. Számlát adnak, így vissza lehet menni reklamálni.

A jól menő műhelyekben azonban hosszú a várakozási idő. A szintén számlaképes garázsműhelyek azonnalra vállalnak javítást. Nem hirdetik magukat, úgy bővül az ügyfélkörük, hogy az elégedett kuncsaftok ismerőseiknek ajánlják őket.

Magas a feketegazdaság aránya

Ami a törvényesen és illegálisan dolgozók arányát illeti: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) becslése szerint az évi mintegy ezermilliárd forint forgalmú gépjárműjavítási szektorban 35-40 százalék a feketegazdaság aránya, az alkatrész-kereskedelemnek pedig a fele illegális. Utóbbinak a forgalma eléri a 230 milliárd forintot. A szövetség azt is nehezményezi, hogy szerintük az illegális alkatrész-kereskedelem és a sufniszerviz térnyerése nemcsak az állami bevételeket csapolja meg, hanem biztonsági és környezetvédelmi kockázatokat is jelenthet.

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Márkaszerviz vagy sufnituning?

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Kolosszális összegért kelt el a Titanic stewardessének bundája

A földig érő kabátot Mabel Bennett akkor kapta magára, amikor a mentőcsónakhoz igyekezett.

Így puskáztak a Ming-dinasztia diákjai

Több száz éves könyvecske került elő.

Megvan a pontos dátum, mikor nyílik a soroksári IKEA

Megvan a pontos dátum, mikor nyílik a soroksári IKEA

Kicsit csúsznak, de nyár elején azért kinyitnak.

El Clásico: Ez van, ha nem tudjuk lezárni a meccset – Zidane

El Clásico: Ez van, ha nem tudjuk lezárni a meccset – Zidane

„Lionel Messi mindig döntő faktor, még akkor is, ha épp otthon vacsorázik.”

NB I: látványos Haladás-gólok; távoli újpesti találatok – 28. forduló, videók

A születésnapos Gera Zoltán triplázott • Ugrai Roland szabadrúgásgólja három pontot ért.

Honvéd: távozó kapitány, Storck ajánlása, Rossi és a piszkos anyagiak

George F. Hemingway: A futballpálya nem opera, hadd kiabáljon a szurkoló, amit akar.

NB II: Felcsúton sikeres volt, Csákvárról távoznia kell Vinczének

Edzőváltás! A télen érkező Vincze István helyét Toldi Gábor pályaedző veszi át.

MU: Én döntöm el, mikor van vége, a feladás nem opció – Ibra

„Eddig is egy lábbal játszottam” – a svéd klasszis csattanós választ adott a kételkedőknek.

Vezetett, majd egyenlített a Real, de Messi 500. Barca-gólja döntött

A katalánok nyerték a roppant színvonalas és fordulatos el Clásicót, és a tabella élére ugrottak.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér