Szekszárdi tűzoltók is mentettek a romok alól Londonban

2016. március 15. 16:50 , Legutóbb frissítve: 2016. március 15. 17:01 Hanol Erzsébet (erzsebet.hanol@mediaworks.hu)
Szekszárd-London | Nagy nemzetközi gyakorlatot tartottak március elején Londonban. A feltételezés szerint felhőkarcoló dőlt a Waterloo metróállomásra, és több száz ember szorult a romok alá. Kimentésükhöz külföldről is segítséget kért a brit kormány, így hazánk hivatásos mentőszervezete, a HUNOR is csatlakozott, soraiban három szekszárdi tűzoltóval.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A valóssal szinte minden elemében megegyező körülmények között hajtották végre a gyakorlatot. A helyszínt egy bezárt erőműben rendezték be (beküldött fotók). Forrás: London Fire Brigade A valóssal szinte minden elemében megegyező körülmények között hajtották végre a gyakorlatot. A helyszínt egy bezárt erőműben rendezték be (beküldött fotók). Forrás: London Fire Brigade
Metrószerelvények egymás hegyén-hátán, kétezer bajba jutott és több száz tonnányi törmelék. Mindezt egy év előkészítés után, minden részletre kiterjedően az angliai Dartfordban, a már bezárt Littrebook erőműben rendezte be a londoni tűzoltóság. Ott tartották március elején az EUR 15 elnevezésű gyakorlatot, amelyen a brit mentőegységek mellett más országok hivatásos mentőszervezetei is részt vettek, köztük a magyar HUNOR. A 76 fős kontingensben ott volt három szekszárdi tűzoltó, Jantner Attila őrnagy, Máté János százados és Kircz Imre főtörzszászlós is.

Azt mondták: a gyakorlat során az elejétől a végéig minden úgy történt, ahogy az éles helyzetben is lenne. A káresemény bekövetkezése után a helyi erők elsődleges beavatkozóként elkezdték a mentést, felmérték az állapotokat, és az államközi egyezményeknek megfelelően nemzetközi segítséget kértek. A hunorosok február 29-én, hétfőn délután kapták a riasztást a katasztrófavédelmi főigazgatóság főügyeletétől, és másnap hajnalra kellett megérkezniük Budapestre, a BM OKF Gazdasági Ellátó Központjának Ferihegyi úti bázisára. Itt átestek az ilyenkor szokásos orvosi ellenőrzésen, munkavédelmi felkészítésen, és megkapták az eligazítást a parancsnoktól, Jackovics Péter tűzoltó ezredestől, majd dr. Tollár Tibor vezérőrnagy, főigazgató búcsúztatta a csapatot. Megérkezés után a magyar tűzoltókat a londoni repülőtérről Doverbe, a fogadó-indító központba, majd szálláshelyükre, az Angol Királyi Tüzérség Woolwichi barakkjába vitték. A káresemény helyszínére szerdán érkezett meg a HUNOR, miután átnézték a héttonnányi felszerelésüket, és jelentették, hogy készen állnak a beavatkozásra.

Jól dolgoztak

A gyakorlat minden mozzanatát minősítők ellenőrizték. Külön figyelmet fordítottak például arra, hogy a mentőegységek tagjai viselnek-e maszkot és sisakot, mivel az ő biztonságuk pont olyan fontos volt, mint a sérültek kimentése. A HUNOR-ral meg voltak elégedve, úgy látták, hogy jól tudnak együttműködni más nemzetek mentőszervezeteivel, a kritikus helyzetekben pedig feltalálták magukat, kreatívan oldották meg a problémákat. Ha nem volt kéznél a megfelelő szakfelszerelés, a rendelkezésükre álló eszközökkel akkor is megtalálták a megoldást.

A gyakorlat feltételezése szerint egy felhőkarcoló omlott a Waterloo metróállomásra, maga alá temetve több száz embert. A szekszárdi tűzoltók azt mesélték, hogy a szervezők a négyszintes állomás minden elemét aprólékosan lemásolták a jegykezelő automatáktól kezdve az újságos bódékon át az információs táblákig. Nyolc metrókocsit borítottak egymásra, amelyeket csak a törmeléken keresztül, alagutakon lehetett megközelíteni. A szerelvények némelyikét betontömbök hasították ketté, és olyan is volt, amelyből fémrudak álltak ki. A holttesteket bábuk „alakították”, a sérülteket játszó statiszták pedig élethű sebsminkeket kaptak. – Volt olyan féllábú ember, akinek a csonkját úgy maszkírozták el, mintha akkor szakadt volna le a lába, és olyan statiszta is, aki a 2005-ös londoni metrórobbantás során veszítette el mindkét lábát – idézték fel a szekszárdi tűzoltók.

Mindhárman a Bravo alegységbe tartoztak, amelynek Jantner Attila volt a vezetője. Az első beavatkozási napjukon két csoportra oszlott a csapat. Az egyik fele, amelyik rendelkezik egészségügyi ismeretekkel bent, az egyik kocsiban segített az angol egészségügyiseknek, az alegység másik fele pedig a szerelvényeken vágott lyukakon vette át a sérülteket, akiknek akkor már ott lógott a nyakában egy-egy tájékoztató lap, rajta az elsődleges kórképpel. Sok kézen, több ellenőrzésen keresztül jutottak ki a sérültek, akiket végül a három rendkívül jól felszerelt mobil kórház valamelyikében láttak el.

Másnap még komolyabb feladat várt rájuk. Egy alagútszakaszt kellett felderíteniük, amelyben még senki sem járt. Betont törtek, alátámasztást ácsoltak, a szerelvény padlólemezét vágták át, hogy biztonságos útvonalon lehessen hozzá férni a kocsiban rekedtekhez. A magyar tűzoltók a két nap során mintegy 160 sérült kiemelését segítették. A szekszárdiak azt mondták, nem volt gond a kommunikációval a különböző nemzetek egységei között. Bebizonyosodott, hogy tudnak együtt dolgozni, és akár egy összenézésből is értik, mire gondol a másik.

A gyakorlaton részt vevő szekszárdi tűzoltók: Kircz Imre (balról), Jantner Attila és Máté János A gyakorlaton részt vevő szekszárdi tűzoltók: Kircz Imre (balról), Jantner Attila és Máté János

A pénteki értékelés után a HUNOR még egy napot töltött Londonban, jutott egy kevés idő városnézésre is, illetve látogatást tettek az angol főváros egyik legnagyobb tűzoltóságán, az East Ham-i laktanyában is.

Szigorú kritériumoknak kell megfelelni

A HUNOR (Hungarian National Organisation For Rescue Services) a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság speciálisan képzett, hivatásos nehéz kutató-mentő mentőszervezete. A csapat 2012-ben szerezte meg az ENSZ Nemzetközi Kutatás és Mentési Tanácsadó Csoport (INSARAG) Irányelvek és Módszertannak megfelelő minősítést. Alkalmas a bekövetkezett veszélyhelyzetek, katasztrófák során jelentkező speciális mentési feladatok ellátására, az elsőként beavatkozók megerősítésére. Működését Budapesten három órán belül, vidéken 8 órán belül, külföldön pedig 48 órán belül képes megkezdeni. A HUNOR szakfeladata a romok alatt rekedt áldozatok keresése, mentése, szükség szerint elsősegélynyújtás. Tagjai a hivatásos állományból, de önkéntes alapon kerülnek ki. Rendkívül szigorú kritériumoknak kell megfelelniük mind fizikálisan, mind mentálisan, ezért folyamatos képzés és az erőnlét megőrzése szükséges ahhoz, hogy bármikor bevethetőek legyenek. A mentőszervezet önellátóan, több beavatkozási helyszínen legalább 10 napon keresztül napi 24 órás munkavégzésre képes. A HUNOR-nak jelenleg több mint 200 tagja van.

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Szekszárdi tűzoltók is mentettek a romok alól Londonban

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Kolosszális összegért kelt el a Titanic stewardessének bundája

A földig érő kabátot Mabel Bennett akkor kapta magára, amikor a mentőcsónakhoz igyekezett.

Így puskáztak a Ming-dinasztia diákjai

Több száz éves könyvecske került elő.

Megvan a pontos dátum, mikor nyílik a soroksári IKEA

Megvan a pontos dátum, mikor nyílik a soroksári IKEA

Kicsit csúsznak, de nyár elején azért kinyitnak.

El Clásico: Ez van, ha nem tudjuk lezárni a meccset – Zidane

El Clásico: Ez van, ha nem tudjuk lezárni a meccset – Zidane

„Lionel Messi mindig döntő faktor, még akkor is, ha épp otthon vacsorázik.”

NB I: látványos Haladás-gólok; távoli újpesti találatok – 28. forduló, videók

A születésnapos Gera Zoltán triplázott • Ugrai Roland szabadrúgásgólja három pontot ért.

Honvéd: távozó kapitány, Storck ajánlása, Rossi és a piszkos anyagiak

George F. Hemingway: A futballpálya nem opera, hadd kiabáljon a szurkoló, amit akar.

NB II: Felcsúton sikeres volt, Csákvárról távoznia kell Vinczének

Edzőváltás! A télen érkező Vincze István helyét Toldi Gábor pályaedző veszi át.

MU: Én döntöm el, mikor van vége, a feladás nem opció – Ibra

„Eddig is egy lábbal játszottam” – a svéd klasszis csattanós választ adott a kételkedőknek.

Vezetett, majd egyenlített a Real, de Messi 500. Barca-gólja döntött

A katalánok nyerték a roppant színvonalas és fordulatos el Clásicót, és a tabella élére ugrottak.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér