Örökzöld sláger

2018.05.24. 17:43

A harmadik ikszbe lépett az Opel Astra G

Hétféle karosszériával és húszféle motorral volt kapható a 11 országban, 11 éven át gyártott G Astra.

Minden idők egyik legsikeresebb modellsorozatának története 1936-ig nyúlik vissza, amikor az első Opel Kadett piacra került. A név először az 1979-es D Kadetten jelent meg, azt ugyanis a brit piacon Vauxhall Astraként forgalmazták, majd a betűjeleket – rendhagyó módon – az új generációk megszakítás nélkül vitték tovább. Így lehet, hogy az 1998-ban debütált sorozat a G jelölést kapta- írja a Vasárnap Reggel.

Az Astrákra jellemző módon új korában izgalmas és újszerű volt, csak akkor szürkült bele az utcaképbe, amikor népautóvá vált. Erre jó esélye volt, ugyanis akkoriban ez volt az egyik legjobb ajánlat a kompaktok között, olyan széles választékkal, amivel egyetlen rivális sem tudott versenyezni.

A három-, négy- és ötajtós mellett kombi (Caravan), 2000-től pedig kupé és kabrió (Bertone), valamint áruszállító is létezett. A benzinmotorok teljesítménye 65 és 200, a dízeleké 68 és 125 lóerő között mozgott, a takarékos sofőröknek földgázos (CNG), a sportos vezetőknek az első OPC-modelleket kínálták a rüsselsheimiek. Népszerűségét az utódja sem törte meg, a 2004-től kapható H Astra mellett Classic utónévvel 2009-ig elérhető maradt. Az utolsó sorozat Lengyelországból érkezett, de Európán kívül is gyártották, a brazil, az argentin és a mexikói piacon Chevrolet néven futott be karriert a használt autóként ma is keresett Astra.

1992-ben új korszak kezdetét jelentette az F Astra szentgott­hárdi gyártásának elindítása. Az első, a Közlekedési Múzeumnak ajándékozott példányt 1998-ig több mint nyolcvanezer autó követte. Ez volt az egyik legelterjedtebb új autó a magyar utakon, amely Dancsó Pál és Cserkuti József kezdeményezésére saját márkakupát is kapott.

Az olcsó autókra épülő sorozat, ahol nem a technika, hanem a pilóták képességei számítanak, felkeltette az Opel vezetőségének figyelmét, így már 1993-ban elkészült az első, Cserkuti Öcsi elképzelései alapján megépített proto­típus, majd a Hungaroringen futott tesztkörök után elindult a szériagyártás egy soron az utcai autókkal.

Mind a 41 darab kupás Astrát 1,6-os, 100 lóerős motor hajtotta, kihagytak pár szükségtelen alkatrészt, helyettük bukócsövet és kagylóüléseket építettek be. Változtattak a futóművön, 15 colos felniket és slick gumikat szereltek fel. Az 1,4-es motor rövidebb áttételű váltója mellett a dízelek több levegőt átengedő lökhárítója is javított a kupás Astra köridején.

A sorozat 13 szezont élt meg, több tehetséget is lehetőséghez juttatott, az autók pedig legendásan jól bírták az igénybevételt, néhány példány máig fennmaradt belőlük. Bár következetesen leselejtezték, egy működőképes darab előkerült az 1997-ben kifejezetten a rendőrségnek gyártott 938 F Astrából is, mely hasonló átalakuláson ment át, mint négy évvel korábban a kupások. A karosszériát és a futóművet megerősítették, majd megemelték, a váltó első három fokozatát rövidebbre vették, és többek között speciális, 15 colos felnikkel is felszerelték. Az International Police Association szombathelyi szervezete 2017-ben kezdte meg egy volt rendőri Astra felújítását az eredeti specifikáció szerint.

Kétszáz lóerős turbós motor

1999-től GSi helyett Opel Performance Center néven kínálták a sportmodelleket. Az első izmosított G Astrát 2,0 literes, 160 lóerős szívómotor (X20XER) hajtotta. Három éven át, csak háromajtós kivitelben volt kapható. 2002 szep­temberétől 2,0 literes, 192 lóerős, turbós benzines (Z20LET) váltotta, amely 2002 decemberétől 200 lóerős lett. Az egyedi lökhárítóval megkülönböztetett, feltöltős változatot már kombi, kabrió és kupé karosszériával is lehetett rendelni.

Tudta-e?

1997-ben a kombi karosszériás, szabadidő-autós külsejű Trekker tanulmányautó vezette fel a G-sorozatot.

Borítókép: Autó – Motor

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!