2017.09.20. 07:26
Veszélyben vannak a túlsúlyos teherautók és buszok
Finomítani kell a nemzeti tengelysúlymérő rendszer jogi szabályozásán az érdekképviseletek szerint, a rendszer mostantól a hazai közutak 89 pontján folyamatosan méri a járműveket.
Derecske, 2017. szeptember 19. Egy teherjrm halad t a nemzeti tengelyslymr rendszer egyik mrsi pontjn a 47-es fton Derecske s Berettyjfalu kztt 2017. szeptember 19-n. A 89 mrsi ponton teleptett, tba sllyesztett rzkelk az elhalad jrmvek tengelyterhelst s ssztmegt mozgs kzben kpesek meghatrozni. A rendszer az idei v mrciustl tart tesztzemet kveten ettl a naptl automatikusan mr, a kvetkez hnapokban azonban mg nem brsghatrozatot, hanem csak figyelmeztetst kld az zembentartknak. MTI Fot: Czegldi Zsolt
Fotó: Czeglédi Zsolt
A túlsúlyos teherautók és buszok üzemeltetői egyelőre csak figyelmeztetést kapnak, januártól azonban már büntetést kell fizetniük- írta szerdai számában a Magyar Idők.
Minden becsületes fuvarozónak érdeke, hogy a hatóságok kiszűrjék az utakról a túlterhelt járművekkel dolgozó vállalkozásokat, azonban a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (TSM) megbízható, kiszámítható viselkedése érdekében finomítani kell a szabályozáson – mondta a lap kérdésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára.
Somogyi Gábor emlékeztetett, hogy teszteket szerveztek az általuk képviselt vállalkozások, a közlekedési hatóság és a Magyar Közút szakembereinek részvételével a TSM rendszer egyes mérőpontjain, és bebizonyosodott, hogy a folyékony árut szállító kamionok más tengelynyomást produkáltak álló helyzetben a hagyományos fix mérlegen, mint haladás, különösen pedig fékezés, illetve gyorsítás közben a burkolatba épített érzékelőkön.
Az is fontos kérdés, hogy az objektív felelősség alapján automatikusan kiszabott bírságok esetében lesz-e lehetőség bizonyos tűréshatárok érvényesítésére, hiszen nem mindegy, hogy az adott teherautón a rakomány tömege egy kilóval vagy két tonnával haladja meg a megengedett mértéket.
Az MKFE főtitkára elmondta: bízik benne, hogy megtalálják a megoldást. Az egyesület szakértői és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) jogszabályalkotói között rendszeresen zajlanak egyeztetések annak érdekében, hogy a várhatóan még idén megjelenő miniszteri rendeletben, amely a végrehajtási szabályokat tartalmazza részletesen, megnyugtatóan rendezzék a felmerülő kérdéséket.
A szaktárca szerint a túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot jelentenek, felgyorsítják a közutak amortizációját, valamint a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben.
Borítókép: Egy teherjármű halad át a nemzeti tengelysúlymérő rendszer egyik mérési pontján a 47-es főúton Derecske és Berettyóújfalu között 2017. szeptember 19-én.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt