Élelmiszerárak

2023.09.18. 09:52

A kormány a leghatározottabban fellép a fogyasztók megtévesztése ellen

A háború és a rendkívül káros brüsszeli szankciók az egekbe lökték az inflációt. A kormány a családok, a munkahelyek és a gazdaság védelme érdekében akciótervet dolgozott ki az infláció letörése és év végéig egy számjegyűre csökkentése érdekében – hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM).

MW

Borítóképünk illusztráció

Forrás: Shutterstock

Fotó: Reshetnikov_art

A kormány intézkedései hatékonyak és látványosak: januárban először megállították a szankciós inflációt, majd csökkenő pályára állították. 

Az olyan lépéseknek köszönhetően, mint a kötelező akciózás vagy az online árfigyelő bevezetése, több mint 9 százalékpontot csökkenve már hetedik hónapja tart a szankciós infláció trendszerű mérséklődése.

Ez élénkítheti a keresletet, ezzel is segítve a fogyasztás ismételt bővülését – emlékeztetett a GFM.   

Bár az infláció határozottan csökken, a multik profitéhsége és az árspekuláció nem múlt el. 

A multik amellett, hogy nagyobb mértékben emelik áraikat, mint azt a gazdaság indokolná, a magas árak miatt kieső fogyasztói keresletcsökkenést látva rejtett áremelésekkel vagy a minőség rejtett csökkentésével trükköznek annak érdekében, hogy tovább növeljék profitjukat.   

Ezt a szakirodalom zsugorinflációnak (angolul shrinkflation) hívja, amely arra utal, hogy egy adott termék vagy szolgáltatás ára bár változatlan marad, csökken a kiszerelés mérete, vagy akár romlik a termék vagy szolgáltatás minősége. Egy termék ára, ha a gyakorlatban nem változik, miközben kiszerelése a korábbi 100 grammról 90 grammra csökken, akkor valójában több mint 10 százalékos „áremelést” kell elszenvednie a fogyasztóknak – magyarázta közleményében a GFM.   

Az árspekuláns multik viselkedésének eredménye tehát az lehet, hogy a fogyasztók a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért a megvásárolt termékekből, ezáltal jelentősen csökken a családok pénzének vásárlóértéke, sőt az is előfordulhat, hogy rosszabb minőségű termékekhez jutnak hozzá, ami egészségügyi szempontból is kiemelt kockázat. 

A zsugorinfláció különösen azért fogyasztóellenes, mert a multik kihasználják, hogy a vásárlóknak kevésbé tűnik fel a mennyiségi vagy minőségi változás a csomagolásokon, figyelmük többnyire az árcédulákra koncentrálódik. A vásárlók megtévesztése ellen azonban a kormány a leghatározottabban fel fog lépni, és megakadályozza, hogy a családokat – különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben – megkárosítsák – hangsúlyozta a GFM.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában