PR-cikk

2022.04.21. 06:59

Valóban követendő minta az ételpiramis?

A legtöbben szeretünk az egészséges táplálkozásról olvasni, szívesen bővítjük ismereteinket erről a napi szinten előforduló témáról. Talán nem új információ az ételpiramis összetétele, azonban vajon megkérdőjelezhető-e az összetevőinek aránya.

Hirdetés

Ételpiramis. (Forrás: Freepik)

Ételpiramis. (Forrás: Freepik)

Az ételpiramis szintjei

1. Gabonafélék

Forrás: Pixabay

A hagyományos ételpiramis alapját a szénhidrátok képezik. Ide sorolhatjuk a kenyérféléket, a rizst, a tésztákat stb. Szervezetünkben betöltött szerepük nélkülözhetetlen, azonban mértékkel szabad fogyasztani napi táplálkozásaink során szénhidrátot tartalmazó ételeket. Fontos tápanyagként szolgálnak a vörösvérsejteknek, egyes fehérvérsejteknek, a csontvelő sejtjeinek és az agysejteknek.

2. Gyümölcsök, zöldségek

Forrás: Pixabay

„Minden nap egy alma, az orvost távol tartja.” Nem véletlen, hogy az említett közmondás megszületett. Nagyon fontos, hogy minden nap együnk valamiféle gyümölcsöt és/vagy zöldséget. Lényeges, hogy lehetőleg nyers formában fogyasszuk őket, hiszen főzés/sütés során általában vitamintartalmuk nagy részét elveszítik. Gyakran halljuk, hogy fogyókúrázóknak javasolt a sok gyümölcs- és zöldségfogyasztás, ám azt kevesen tudják, nem mindegy, mikor és milyen ételeket fogyasztunk pontosan. A legtöbb gyümölcs magas cukortartalommal bír, ezért az édesebb gyümölcsöket a reggeli vagy a délelőtti órákban érdemes enni. Jó hír viszont, hogy vannak zöldségek, melyeket a diétázók is korlátlanul fogyaszthatnak.

3. Tejtermékek

Forrás: Pixabay

A tej- és tejtermékfogyasztás alapvetően az egészséges étrend része. A fejlődő szervezetnek fontos a tej, hiszen a szükséges tápanyagok (fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok és ásványi anyagok) mindegyikét tartalmazza. Azonban néhányan azt mondják, a felnőtt szervezetnek már nincs szüksége tejre, hiszen a benne rejlő laktóz már felesleges. Megkérdőjelezhető tehát a tejtermékek fogyasztásának szükségessége, viszont az nem, hogy nem ártunk azzal egészségünknek, ha mértékkel fogyasztunk belőlük.

4. Húsfélék

Forrás: Pixabay

 A fehérjebevitel másik forrása a húsfélék. Azonban meg kell említenünk, hogy napjainkban egyre többen térnek át a vegetáriánus életmódra. Vitatható, követendő példa-e, azonban nem kérdés, hogy a vegetáriánusoknak mindenképpen pótolniuk kell a kihagyott húsok által kapható tápanyagokat. Természetesen erre már számos megoldás született, viszont, ha a kezdetekig visszatekintünk, az ember mindenevő, tehát a húsoknak is helyt kellene szorítanunk étrendünkben.

5. Zsírok, olajok, édességek

 A piramis csúcsán a különböző zsírok, olajok, illetve édességek találhatók. Nem véletlen, hiszen ezekre a termékekre is szüksége van a szervezetünknek, viszont jelentősen korlátozott mennyiségben. Veszélyes lehet ezeknek a tápanyagoknak a túlzott fogyasztása, tehát legyünk óvatosak, és ne együnk gyakran efféle ételeket.

Vajon aktuális még a klasszikus ételpiramis?

A különböző szintek részletesebb leírásai során két megkérdőjelezhető pont került elő:

  • A tej fogyasztásának szükségessége
  • A húsfélék nélkülözhetősége
    Lényeges ezeken kívül megemlítenünk, hogy a „modern” ételpiramis bázisa nem a gabonafélék. Ennek oka, hogy alapvetően a szénhidrátok az energiát biztosító faktorok, amelyek összefüggésben állnak a napi mozgással. Mivel mindenki eltérő mozgást végez napi szinten, nem szabad általánosítani a szénhidrátok bevitelének arányát, hiszen a mozgással kellene egyeztetni a mennyiséget.

- A „modern” ételpiramis szintjei a következők: 
- Zöldségek, gombák, bogyós gyümölcsök, kiváló minőségű zsírok (pl. avokádó, olívaolaj)
- Fehérjék
- Édes gyümölcsök, gyökérzöldségek
- Szénhidrát

Összegezve tehát az ételpiramis arányait, manapság nem mondhatjuk követendő sémának. Javasolt, hogy mindannyian a saját életmódunkhoz igazítsuk tápanyagaink arányait, főszerepben a mozgás. Érdemes odafigyelni, egy nap milyen ételeket fogyasztunk, megfelelő arányban tápláljuk-e szervezetünket.

Előnyös helyzetben vagyunk, hiszen a legtöbb szupermarketben a széleskörű termékválasztékból kedvünkre válogathatjuk össze egészséges ételeink sokaságát. A legjobb példákat a Spar akciós újságban találhatjuk, de nem is tudjuk, milyen széles választék van egy nagy Sparban, ha még nem voltunk bent. Mindentől mentes élelmiszerek, mindenféle olajok és pékáru. De mivel a vásárlóközönség java nem fordít figyelmet az egészségesebb táplálkozásra, nem csoda, hogy a felvágottak és a cukros termékek kerülnek rendszeresen a rivaldafénybe. Elvégre a szupermarketek alapvető célja a profitszerzés, ezért azt reklámozzák inkább, amire van kereslet.

Az pedig már a magunk dolga, hogy eldöntsük, egészségesen akarunk-e táplálkozni. Ha igen, akkor pedig megtaláljuk azokat a forrásokat, ahonnan megbízható élelmiszert szerezhetünk be.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában