kereskedelem

2020.03.04. 07:00

Egyedi igényeknek megfelelve élhetnek túl a kisebb üzletek

Azok a kisebb boltok tudnak hosszabb távon fennmaradni a megyeszékhelyen, amelyek ismerik, és ki is elégítik vásárlóik speciális igényeit.

Brunner Mónika

Forrás: Shutterstock

Dr. Fischer Sándor, a Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke úgy látja, a megyeszékhely belvárosában található kis üzletek azért maradnak fent, mert jobb minőséget biztosítanak, a vevők igényei szerint alakítják készleteiket, speciális áruik vannak.

– Akinek egyedi az igénye, az szaküzletekben vásárol, tájékozódik a nyitvatartásról, és időt szán a vásárlásra. A ruházati, műszaki, speciális élelmiszerüzleteknek megvan a maga vevőközönsége. Ezért a nagyobb, gyakran olcsóbb termékekkel rendelkező bevásárlóközpontok és az internetes vásárlási szokások ellenére is életképesek tudnak maradni – magyarázza. – A nagy bevásárlóüzletek készletei általánosak, hosszabb a nyitvatartási idejük. Az internetes vásárlás minden üzletnek konkurencia, bár a nagyobb boltokra jellemző, hogy web­áruházakat is működtetnek.

Sümeghy Krisztina divatmárkaüzlet-tulajdonos elmondta, ők egyelőre nem foglalkoznak az internetes konkurenciával. A márkájuknak van saját webáruháza. Üzletében pedig a legújabb ruhák találhatók, és azokat fel is lehet próbálni.

– Aki jó minőségű ruhát szeretne vásárolni, a mi márkánkat keresi, hozzánk jön. A nyitvatartásunkat minimálisan fél órával toltuk ki, reggel kilenctől fél hatig vagyunk nyitva. A lehetőségeinkhez mérten mindent megteszünk, hogy igazodjunk a vevők igényeihez – mondta.

Az egyik cipőüzlet tulajdonosa pedig név nélkül árulta el, a legnagyobb probléma számukra az internetes vásárlás, amely a fiatalabb, mostani generáció jellemzője. A visszatérő vevőik viszont ismerik a márkákat, minőségi cipőt szeretnének, és általában van valamilyen speciális igényük. Mint mondta, a nyitvatartási időt tekintve lehetnének rugalmasabbak is, de mivel kis üzletről van szó, nem tudják bővíteni munkatársaik létszámát.

Nőtt a kiskereskedelmi forgalom

Tolna megye egyetlen lakosára átlagosan 743 ezer forint bolti forgalom jutott tavaly január és szeptember között. Ez 9,5 százalékkal több, mint 2018 I–III. negyedévében. A mutató értéke 110 ezer forinttal elmaradt az országos átlagtól – írja a Központi Statisztikai Hivatal.

Tolna megye kiskereskedelmi üzlethálózatában 2019 I–III. negyedévében folyó áron 162 milliárd forint értékű forgalom realizálódott. Ez az országosnak 1,9 százaléka. A kiskereskedelmi forgalom volumene 5,8 százalékkal – az országosnál nagyobb mértékben – emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

A hazai online kereskedelmi piac ennél jóval nagyobb ütemben nőtt. Négy év alatt több mint két és félszeresére. Míg 2014-ben csupán 273 milliárd forint volt a webáruházak belföldi online nettó forgalma, 2018-ban már elérte a 669 milliárd forintot – írja az enet.hu.

Hazánkban közel 5,4 millióan szoktak rendszeresen online vásárolni, vagyis a felnőtt magyar internetezők kilencvenegy százaléka.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!