Elektromos buszok

2022.10.26. 17:30

Az a gazdag település, ahol a tehetősek is tömegközlekednek

Komoly fejlesztéseken ment keresztül a paksi tömegközlekedés az elmúlt években, de a közeljövőben sem áll le a folyamat. Az előttük álló feladatokról a busztársaság néhány hónapja kinevezett új ügyvezetőjét, Tavi Tamást kérdeztük.

Ábrahám-Gazsó Rita

Az ügyvezető komoly reményt lát arra, hogy jelentősen átalakuljon a helyi közlekedés

Fotó: Molnár Gyula

Több mint tíz éves, közlekedésfejlesztési területen szerzett tapasztalattal tavasszal érkezett az atomvárosba Tavi Tamás, aki május 26-a óta látja el a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatói feladatait. Mint mondta, azzal a céllal hívták meg Paksra, hogy újabb lendületet adjon a társaságnak, amely 2021 februárja óta lát el közösségi közlekedési szolgáltatást a városban, és június óta a frissen elkészült telephelyen található irodaházban működik. Innen szeretnék a városi tömegközlekedést és a járatok számát tovább fejleszteni, valamint személyszállító szolgáltatóként szeretnének megjelenni a paksi atomerőmű-beruházáshoz kapcsolódóan is.

– A közeljövőben, az atomerőmű bővítéséhez kapcsolódóan többezer dolgozó megjelenése várható az erőmű területén, akik Paks belterületén vagy környékén lesznek elszállásolva. Az ő munkába járásukhoz szükséges szállítási feladatokra kiírt közbeszerzési eljáráson szeretnénk sikeresen szerepelni és ebben a személyszállítási feladatban részt venni – mondta Tavi Tamás a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója, aki az eddigi eredményekről is beszélt.

A társaság szerinte dinamikusan fejlődött az elmúlt években. Tavaly év eleje óta tíz elektromos busszal látja el a feladatát, de a fejlődés nem csak ebben mutatkozik meg: a paksiak jól láthatóan egyre többen és gyakrabban használják a helyi tömegközlekedést. – Idén ősszel eljutottunk oda, hogy tanévkezdéskor már mentesítő járatokat kellett küldenünk egyes vonalakra, amelyet jellemzően iskolások és családtagjaik használnak a reggeli órákban. Azóta ezt a helyzetet járatsűrítéssel megoldottuk.

Fotós: Molnár Gyula

Ez egyfelől rendkívüli feladatot jelentett, másrészről örvendetes, hiszen az látható, hogy van létjogosultsága a helyi tömegközlekedésnek és van értelme fejleszteni. Úgy gondoljuk, egyre többen használják majd a járatainkat, hiszen rájönnek, sokkal olcsóbb, megbízhatóbb és mondhatjuk, divatosabb manapság a tömegközlekedés – véli Tavi Tamás, aki szerint a jelenlegi, még ársapkával együtt is magas üzemanyagárak is hozzájárulnak ehhez a trendhez, pláne ha megszűnne ezek hatósági árazása. 

Mindez azt jelenti, hogy a cégnek tovább kell fejlődnie, járműveket kell beszereznie. Mint megtudtuk, a paksi tömegközlekedés fejlesztésének előkészítése, amit 509 millió forinttal támogatott a kormány, jelenleg is zajlik. A végeredményéről jövő tavasszal számolnak majd be, addigra készül el majd az összes megvalósíthatósági tanulmány. Ezt követően szeretnének a megvalósításhoz forrást szerezni egy Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) pályázatból. Tavi Tamás úgy véli, a jövő év második felére már kézzel fogható eredményei lehetnek a tervezetnek. 

A tanulmányokban felülvizsgálják, milyen informatikai és infrastrukturális korszerűsítések szükségesek a közösségi közlekedés fejlesztése terén, mint például közbringa-rendszer, okosmegállók fejlesztése, parkolási rendszer újragondolása. A fejlesztések másik iránya az elektromos meghajtású járműpark bővítése, amely a tervek szerint egyelőre 15 új elektromos járművet jelentene. Ahogy korábban szó volt már róla, a járműparkot a tervek szerint két teljesen új technológiára épülő, hidrogénmeghajtású busszal is bővítik. A járműtársaság vezetője elmondta, a közelmúltban egy rövid tesztre már kipróbálhattak a paksiak egy hidrogénüzemű buszt, hamarosan újabb többnapos próbaüzemre érkezik majd egy ilyen jármű a városba.

A járműbeszerzés együtt jár a telephelyfejlesztéssel is, amelynek részeként idén tavasszal már átadták az új járműtelep irodaépületét és szervizcsarnokát, ahol tíz töltőállomással ellátott tárolóteret és egy autómosót alakítottak ki, amelyet tovább bővítenének a későbbi buszok számára. Elkészültek az elsődleges tervek az önellátás fejlesztésének irányába is: ez egy szigetrendszerben működő naperőművet, akkumulátoros tárolóegységet magába foglaló ötszáz kilowattos teljesítményű napelemes rendszert jelentene, amely a terveik szerint elegendő lenne a jelenlegi tíz jármű éves üzemanyagköltségének előállítására. Ez modulárisan fejleszthető lenne, vagyis ahány új jármű érkezne, annyival növelnék meg a napelemrendszert.

Az ügyvezető összegzésképpen elmondta, komoly reményt lát arra, hogy jelentősen átalakuljon Pakson a helyi közlekedés, amely jelenleg még mindig az autózásra épül. Az pedig nem szerencsés, mivel amellett, hogy rontja a légszennyezettséget, állandó problémát okoz a parkolásban, helyenként már-már a fővárost megidézve, de rongálja az útfelületeket is, amely karbantartása komoly terheket ró az önkormányzatra. Úgy fogalmazott, nem az a gazdag város, ahol sok autó van, hanem ahol a gazdagok is tömegközlekedéssel járnak. Ebben a reményben próbálják elmozdítani a helyiek gondolkodását ebbe az irányba – tette hozzá.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!