Ingatlanbazár

2024.09.22. 12:28

Kinek mamahotel, kinek lakóautó

Mire vágyik egy pályakezdő fiatal? Saját lakásra és sok utazásra. Manapság mind a kettőt igen nehéz tető alá hozni a munka világában töltött első években. Amíg a mamahotel nyitva, utazni is könnyebb.

Teol.hu

Lakóautóból könnyen felfedezhető a világ, és még a szállás sem kerül pénzbe

Fotó: Fotó: Shutterstock / Forrás: Illusztráció

Az Eurofound elemzése szerint 2022-ben Magyarországon a 25–34 éves, dolgozó fiatalok 29 százaléka élvezi a mamahotel előnyeit: kényelmes, ha a bevásárlás, főzés, mosás terhe nem nyomasztja az ember lányát-fiát, de a felelősség sem. Ez hosszú távon egyértelműen károsan hathat.

Szükség szülte

Sokan kényszerből szenvedik el a szülőkkel való együttélés hátrányait. Hiszen ez nemcsak anyu főztjéről szól, hanem egy másik generációhoz való alkalmazkodásról is, ez pedig idővel egyre nehézkesebben megy a keresővé vált fiatal felnőttek számára. Aki előrelátó, ilyenkor tud saját önerőre szert tenni, vagy tanulni. Jó eséllyel mindezzel a családalapítás ideje is kitolódik.

Miért ölt mégis egyre nagyobb méreteket a mamahotel-jelenség szerte Európában is? Egyértelműen a béreknél keresendő az ok, bár a foglalkoztatási arány Európa-szerte javult 2007-hez képest, áll a már említett elemzésben. A szükség nagy úr: egy huszonéves aligha tud hitelre lakást vásárolni kezdő fizetéséből, a szülői segítség pedig ehhez vagy jön, vagy nem. Házasként más a helyzet, hiszen a csok, a falusi csok, a babaváró ad némi sanszot, de így sem könnyű az elindulás.

Lakás helyett lakóautó

De ne feledkezzünk meg azokról a mai 20-30-as éveikben járókról sem, akik kimondottan jó anyagi körülmények között startoltak az életben, tanultak, nyelveket beszélnek és piacképes keresettel büszkélkedhetnek. Nekik eszük ágában sincs a szülőknél tanyázni, saját családra sem vágynak még, de a saját lakás ötlete sem hozza őket lázba.

Nem éppen magyar jelenség, de egyre több külföldi fiatal inkább lakóautóba fektet, mint lakásba. Így kötik össze a kellemest a hasznossal: bejárják a világot, miközben laptopjukkal online dolgoznak. Egyúttal megszabadulnak a lakáshitel-törlesztéstől, a drága albérletfizetés terhétől, magasról tesznek a rezsire, helyette szabadon mozognak a világban.

Guruló világpolgárok

Persze ez sem olcsó mulatság. Használt lakóautót (nem lakókocsit!) 6-10 millióért találni az interneten, ára a jármű korától, állapotától függ. Az új modellek között találni 22 millió forintért és 40 millióért is (luxus függvényében) – ennyiért már egy jobb lakást is vehetünk. Viszont lakóautóból könnyen felfedezhető a világ, és még a szállás sem kerül pénzbe.

Ők alkotják az Y generáció egy részét, 1980–1994 között születtek, jelenleg 29–43 évesek. Rugalmasak, mobilak, szeretik a kihívásokat, a változatosságot. De az 1995–2009 között született Z generáció idősebbjei között is találni bevállalósakat. A digitális bennszülöttnek nevezett korosztályra egyébként is jellemző a kötetlen munkaidő szeretete, a munkavégzés szabadsága, az online vásárlás, a pénzügyi tudatosság. Persze a nagy utazásnak idővel az esetükben is vége lesz; hazatérve mégiscsak lakásra cserélik a sokat látott lakóautót, tapasztalatukat pedig kamatoztathatják a munkaerőpiacon.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában