2025.05.08. 06:00
Véget ért egy korszak – hiába várjuk, nem fog többet jönni a komp
„Pihen a komp, kikötötték, benne hallgat a sötétség”. Befejezte több évtizedes működését a paksi komp.
A paksi komp leállítására kényszerült a Kiszl Hajózási Kft., amely a szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményben írt az okokról. Ebben az olvasható, hogy 1989 óta folyamatosan és elhivatottan üzemeltették a Paks-Géderlak közötti közforgalmú, közútpótló kompátkelést. Kiépítették a kikötői infrastruktúrát, a kapcsolódó bekötőutakat, évről évre modernizálták az átkelés környezetét. A cég szívügyének tartja a paksi vízi élet fejlesztését, ennek elismeréseként Kiszl Károly tulajdonos-ügyvezetőt 2019-ben Pro Urbe emlékéremmel tüntette ki a paksi önkormányzat.

Forrás: MW
Csökkent a forgalom, a menetjegyek ára nem fedezi az átkelést
A Tomori Pál híd átadásával azonban drasztikusan csökkent a forgalom, a menetjegy bevételekből még fedezeti szinten sem lehetséges az átkelés üzemeltetése. Mint írják, a híd átadásáig eltelt három és fél évtizedben a cég nem kért és nem kapott pénzügyi támogatást, az üzemeltetést a menetjegy bevételekből és szükség esetén A társaság más üzletágainak keresztfinanszírozásával oldották meg. A beruházásokat saját forrásból, vagy a kompok és révek támogatására, önkormányzatok számára évente kiírt állami pályázatok révén valósították meg oly' módon, hogy a paksi önkormányzat volt a pályázó, a Kiszl Hajózási Kft. pedig biztosította a harminc százalékos önerőt.
Év elején az önkormányzat finanszírozta a paksi komp működését
A közleményben köszönetüket fejezik ki azért, hogy 2024 második félévében és 2025 első negyedévében az önkormányzat teljes mértékben finanszírozta a kompátkelés működtetésének költségeit. Ám a városvezetés részéről az a döntés született, hogy idén nem nyújtanak be pályázatot az állami kiírásra, azzal ugyanis hároméves tartós üzemeltetési kötelezettséget is vállalni kellene. További nehezítő tényező a kompvontató hajó meghibásodása, melynek megjavítására ugyancsak az önkormányzatok számára kiírt állami pályázat nyújthatna fedezetet, szintén hároméves, tartós üzemeltetési kötelezettséggel.
Petőfi Sándor szavaival zárul a közlemény: „Pihen a komp, kikötötték, benne hallgat a sötétség”. És egyúttal köszönetet mondanak minden utasuknak, munkatársuknak és támogatójuknak az elmúlt évtizedek hűségéért, és reményüket fejezik ki annak kapcsán, hogy a jövőben lesz még lehetőségük dunai élményekkel gazdagítani az embereket.

Forrás: MW
A fejlődés változásokat hoz magával
Heringes Anita polgármester Facebook-oldalán írt a kompátkelés megszűnésével kapcsolatban. Egyrészt szomorúságát fejezte ki amiatt, hogy az élet felgyorsulása, a fejlődés, a Tomori Pál híd megépülése, a csökkenő kompos forgalom, Paks történetének egy elmúló részévé teheti a kompos átkelést Paks-Géderlak között. Ugyanakkor az önkormányzat döntésének okaira is kitért. Mint írta, képviselő-testületi döntés nyomán, az önkormányzat 10 millió forint támogatásban részesítette a Kiszl Hajózási Kft-t 2025-ben. A testület közösen azon az állásponton volt, hogy a több mint 40 millió forintos működési támogatási igényt nem tudták felvállalni egy piaci alapon működő cég tulajdonában működő szolgáltatásnál.
Felelősségteljes döntésre törekedtek
A pályázat kapcsán a polgármester arról is írt, hogy a támogatási összeg elnyerése esetén fel kell vállalni a hároméves fenntartási kötelezettséget. Az állami támogatás így csak idénre szólna, a következő években önkormányzati pénzből kellene finanszírozni ezt a normál esetben piaci alapon működő szolgáltatást. Emellett pedig a hajó javításának költségeit is elő kellene teremteni. A városvezetés így azt tartja a felelősségteljes döntésnek, ha az önkormányzat nem nyújt be pályázatot, mert a jelentős forgalomszám-csökkenés és a hosszútávú elköteleződés miatt az csak egy szépségtapasz lenne egy szolgáltatás megmentésére, de nem a megoldás.