2025.06.23. 08:20
Hamarosan bevezetik: évente kell majd műszaki vizsgára vinni ezeket az autókat!
Jelentős mértékben átalakíthatják a járművek műszaki vizsgáztatására, nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozó uniós előírásokat. A tervek szerint minden tíz évnél idősebb autót és furgont évente küldenének műszaki vizsgára. A motorkerékpárok eddigi mentessége pedig megszűnne.
Átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről az Európai Bizottság. A tervezet egyik legnagyobb durranása: minden 10 évnél idősebb személyautó és furgon évente kötelező műszaki vizsgára járna. De nem menekülnek a nagy motorosok sem: a 125 köbcentinél erősebb motorkerékpárok is bekerülnek a szigorítás alá.

Forrás: MW/illusztráció
Műszaki vizsgára mennének az elektromos autók is
Nem ússzák meg az elektromos autók sem: külön vizsgálják majd az akkumulátorokat, a szoftvereket és az elektronikus rendszereket is. Kiderül, mennyire biztonságos a modern technika a közutakon – írta a Profitlife.
A dízelautóknál pedig még keményebb a terv: új kibocsátásmérési szabályok jönnek, amelyek a nitrogén-oxidok és ultrafinom részecskék szintjét is vizsgálják – ezzel nemcsak az utakat, de a levegőt is tisztábbá tennék.
Digitális forradalom a műszakin: jön az uniós adatbázis
A reform része, hogy a műszaki vizsga eredményét és a forgalmi engedélyt is digitálisan állítanák ki, minden tagállamban egységesen. Az igazi újdonság viszont az, hogy külföldön is elvégezhető lenne a vizsga, ha például ott tartózkodik az autó tulajdonosa. A vizsga után ideiglenes tanúsítványt kapna a jármű, amivel akár határokon átnyúlóan is közlekedhetne.
És ami sok használt autó vásárlót érint: a szervizeknek kötelező lenne rögzíteni a kilométeróra állását, és azt egy uniós adatbázisban tárolni. Vége lehet a tekergetett órák korszakának?
Mi vár a magyar autósokra?
A tagállamoknak alkalmazkodniuk kell az új szabályokhoz, de lehetőségük lesz még szigorúbb előírásokat is bevezetni. A változások különösen azokat érintik, akik: régi autót vagy furgont használnak, nagy teljesítményű motorkerékpárt vezetnek, gyakran járnak külföldre autóval, vagy külföldön vásároltak járművet.
Megkérdeztünk egy szekszárdi szakembert, Plesz Imrét, a szekszárdi Frontautó Kft. cégvezetőjét
– Egyelőre csak tervezetről beszélünk, bár jövőre már bevezetnék. Véleményem szerint, azoknál, akik lelkiismeretesen járnak szervizbe, rendszeresen karbantartják az autójukat, felesleges az évenkénti vizsgáztatás. Sajnos sokan vannak, akik csak akkor mennek szerelőhöz ha már nem indul be az autójuk, vagy kiesik a kereke. Ők nem akarnak vagy nem tudnak költeni a kocsira, ebben a körben nyilván indokolt az elvárás, hogy kevesebb legyen a baleset.
A kérdésre, hogy a szervizek fel vannak-e készülve arra, hogy a megnövekedett mennyiségű autók, furgonok műszaki vizsgáztatását ellássák, Plesz Imre azt válaszolta, bizonyára bővíteni kell majd a műszaki vizsgabázist, hogy az igényeket – az elvárásoknak megfelelően – el tudják majd látni.