Közlekedési kultúra?

2021.05.12. 14:00

A vasúti átjárós balesetek legfőbb oka a figyelmetlenség

A vasúti átjárókban történt baleseteket a közlekedők figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza – tudatta a MÁV a Közlekedési Kultúra Napján, május 11-én kiadott közleményében.

TEOL

Forrás: MW-arcívum

Fotó: Makovics Kornél

Tavaly 62 baleset történt a vasúti átjárókban, ebből 6 halálos kimenetelű volt, 23 személyi sérüléssel, 33 eset pedig anyagi kárral járt. Feltehetőleg a járványhelyzet miatti mérsékeltebb közúti közlekedés, valamint a MÁV és a rendőrség egész évben zajló közös közlekedésbiztonsági ellenőrzései is közrejátszottak abban, hogy tavaly tizenhárommal kevesebb vasúti átjárós baleset történt a 2019 évihez képest, és ezek tizenhattal kevesebb halálos áldozatot követeltek.

Az idei év első négy hónapjában 19 útátjárós baleset történt, néggyel több, mint az előző év azonos időszakában. Ebből négy halálos, 5 eset járt személyi sérüléssel és 10 anyagi kárral. Tavaly az első négy hónapban 15 baleset következett be, amelyekből 2 halálos, 1 súlyos, 3 könnyű sérüléssel végződött, 9 pedig anyagi kárral járt. A közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezetők is meghaltak vagy megsérültek az elmúlt években.

A MÁV és a rendőrség közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzéseinek célja a baleset-megelőzés: felhívni a figyelmet arra, hogy a balesetek elkerülhetők lennének, ha a gyalogosok és a gépjárművezetők figyelmesen, kiemelt körültekintéssel, a közlekedési szabályok betartásával közelítenék meg a vasúti átjárókat. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére.

A várhatóan megnövekedő nyári autóforgalom idején kiemelten kell figyelni a közúti-vasúti kereszteződésekben. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás („még átérek” gondolkodásmód), az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik.

Gyakorta megtörténik, hogy a teherautók, kamionok, vagy személygépkocsik a félsorompó rúdját törik le. A statisztikák szerint évente 800-900 ilyen eset fordul elő. Megyénkben legutóbb februárban történt ilyen baleset, amikor egy román kamionos Simontornyán, a 64-es főút vasúti átjárójának lecsukódó sorompóját törte le.

A simontornyai átjáróban az elmúlt években több alkalommal is letörték a sorompó csapórúdját a figyelmetlen járművezetők. A közelmúlt emlékezetes, hajszál híján tragédiával végződő esete volt, amikor 2020 szeptemberében egy autós a félsorompót letörve a sínekre hajtott, éppen csak elkerülve az ütközést az érkező gyorsvonattal. A sofőr adatai hátrahagyása nélkül elhajtott a helyszínről, de az esetet rögzítette egy térfigyelő kamera, így végül a tamási rendőrök megtalálták az autót vezető 65 éves veszprémi nőt.

Tavaly szeptember 15-én két baleset is történt. A simontornyai átjáróban egy a piros jelzés ellenére a sínekre hajtó autós törte le a félsorompót. Nem olyan messze onnan, Tolnanémediben a vasúti átjáró egyenetlensége miatt egy traktorral vontatott pótkocsi épp a síneken kapcsolódott le, s mire megpróbálták letolni a vágányról, a Pécs-Budapest InterCity elsodorta azt. A balesetnél szerencsére csak anyagi kár keletkezett.

Személyi sérüléssel járó baleset legutóbb egy másik simontornyai átjáróban történt 2020 júliusában. Egy teherautó vezetője a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtott a sínekre, ahol a Pécsről a fővárosban tartó vonat letarolta a jármű elejét. A térfigyelő kamera által rögzített balesetben a tehergépkocsi sofőrje súlyosan megsérült.

Tragédiával végződő baleset legutóbb 2017 februárjában történt megyénkben, amikor egy szekszárdi férfi a Tengelic és Szedres közötti vasúti átjáróban a fénysorompó piros jelzése ellenére a sínekre hajtott, ahol összeütközött egy személyvonattal. A balesetben a sofőr könnyebb, utasa, egy 78 éves nő viszont olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy néhány nappal a kórházba szállítását követően elhunyt.

Az ezt megelőző évek Tolna megyei statisztikáit böngészve – a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától kapott tájékoztatás alapján – elmondható, hogy 2012-től 2016 júliusáig nyolc esetben ütközött vonat és valamilyen közúti jármű megyénk átjáróiban. A balesetek közül kettő halálos kimenetelű volt: egy esetben a mozdonyvezető, a másikban pedig a közúti jármű sofőrje vesztette életét.

A Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjárón csak folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 kilométer/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • Borítóképünkön: Csak a szerencsén múlt, hogy a 2017 júliusában Várdomb és Bátaszék között történt baleset nem követelt halálos áldozatot

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában