2023.02.09. 17:30
Halálos balesetet tárgyalt a törvényszék
Mezőgazdasági szerelvénybe szaladt a személyautó. A gépkocsi utasa belehalt sérüléseibe. Első fokon felmentő ítélet született, az ügyészség fellebbezett. A Szekszárdi Törvényszék másodfokon tárgyalta az ügyet.
Első fokon felmentő ítélet született, az ügyészség fellebbezett. A Szekszárdi Törvényszék most másodfokon tárgyalta az ügyet.
Fotó: Makovics Kornél
Másodfokon tárgyalta a Szekszárdi Törvényszék a több mint három évvel ezelőtti, halálos közúti baleset okozásának vétségét. Az elsőfokú ítélet tényállása szerint a vádlott 2019. szeptember 13-án késő éjszakai látási viszonyok mellett száraz állapotú, aszfalt burkolatú úttesten közlekedett 20-25 km/h sebességgel az általa vezetett mezőgazdasági vontatóval és a mögé függesztett 3,65 méter széles talajlazítóval. A vádlott annak érdekében, hogy a fényjelző berendezésekkel el nem látott talajlazítóra a közlekedő járművek vezetőinek a figyelmét felhívja, bekapcsolva hagyta a mezőgazdasági vontató fülkéjének tetejére, jobb és bal oldalra szerelt, hátrafelé fehér fényt adó munkalámpákat. Ezzel együtt működtette a mezőgazdasági vontató vészvillogóját is.
A jármű mögött, vele azonos irányban haladt 80 km/h körüli sebességgel egy személygépkocsi, amelyben a vezető mellett utasként foglalt helyet a sértett. A vádlott az úttest menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávjának szélére húzódott oly módon, hogy a vontató jobb oldali keréksora a menetiránya szerinti jobb oldali útpadkán állt, a mezőgazdasági vontatóra szerelt függeszték bal széle pedig legalább 2,1 métert elfoglalt a 3,4 méter széles jobb oldali forgalmi sávból.
A személyautó vezetője a tőle elvárható figyelmet és körültekintést elmulasztotta annak ellenére, hogy a mezőgazdasági vontató hátsó világítása már a kanyarívből kijövet, mintegy háromszázötven méterről észlelhető volt. Illetve ezen távolságról észlelhette a munkalámpák hátra világító fényét és a vészvillogót is, majd nagyjából negyvenöt-ötven méter távolságról a mezőgazdasági vontatóra szerelt függesztéket is.
A látási viszonyoknak és a várható akadályoknak megfelelően a sebességét nem csökkentetve, haladási irányán nem változtatva, balra térés nélkül haladt tovább az ütközési pontig. A személygépkocsi jobb oldalának első lökhárítója feletti részével ütközött neki a mezőgazdasági vontató mögé felszerelt talajlazító munkaeszköznek.
A baleset következtében a személygépkocsi jobb első utasa, a sértett olyan súlyos sérüléseket szenvedett el, hogy a kórházi kezeléskor, 2019. október 2. napján életét vesztette. Halálának közvetlen oka a fej tompa erőbehatása okozta koponyacsonttörés, agyzúzódások, következményes koponyaűri nyomásfokozódás volt. A Paksi Járásbíróság a vádlottat halálos közúti baleset okozásának vádja alól első fokon felmentette. Az ítélet ellen az ügyészség jelentett be fellebbezést a vádlott bűnösségének megállapítása végett.
A csütörtökön tartott tárgyaláson az ügyész részletesen kifejtette, hogy meglátása szerint a vádlott nem a KRESZ normának megfelelő, tehát helytelen világítást alkalmazott. Ezen magatartása veszélyhelyzetet – és így halálos balesetet – okozott. A védő ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a helyzetjelző lámpa már több mint háromszáz méter távolságból látható volt.
A tanács elnöke úgy döntött, hogy április elejére elnapolja a tárgyalást, ami ekkor perbeszédekkel folytatódik. A vádlott az utolsó szó jogán felszólalhat, illetve megtörténik a határozathozatal is.