Ne kockáztassa a bírságot!

2025.05.23. 08:20

Itt a tuti módszer, amivel megúszhatja, hogy bemérje a traffipax!

Több évtizedes szokás a sofőrök körében, hogy villogással, köröző kézmozdulattal jelzik egymásnak, ha rendőrt látnak. Sőt, ma már az okoseszközök is az autósok segítségére vannak ebben. Ez is egy módja annak, hogy időben lassítsanak, és elkerüljék, hogy a traffipax gyorshajtáson kapja őket, de erre van egy ennél is biztosabb módszer.

Rendőrautó láttán sok autósnak az az automatikus reakciója, hogy elveszi a lábát a gázpedálról, és nagy eséllyel még a fékre is rátapos, azt feltételezve, hogy traffipaxos sebességmérés miatt állnak a rendőrök az út szélén. A hirtelen fékezés azonban nemcsak felesleges akkor, ha a sofőr egyébként betartja az előírt sebességhatárt, hanem akár baleset előidézője is lehet – hívta fel a figyelmet Komlósiné Kiss Anett, a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.

Traffipax láttán nem a hirtelen fékezés a legjobb megoldás
Traffipax láttán nem a hirtelen fékezés a legjobb megoldás
Fotó: Makovics Kornél

Egy váratlan fékezésből könnyen lehet baleset

Elmondta, hogy a KRESZ előírása alapján olyan követési távolságot kell tartani, hogy azt is biztonsággal le lehessen reagálni, ha az előttünk haladó valamilyen okból váratlanul fékez. És bár ilyen esetben – ha nem tartott megfelelő követési távolságot – a hátulról érkezőt terheli felelősség, az indokolatlan fékezést a személyi sérülések és az anyagi kár elkerülése érdekében jobb mellőzni. A köznyelvben büntetőfékezésként ismert manőver pedig szabálytalan és közúti veszélyeztetésnek minősül.

Van olyan traffipax, amely kilométerekről beméri a gyorshajtókat

Komlósiné Kiss Anett azt is ismertette, hogy a traffipaxok típusától függ, hogy milyen távolságból tudják bemérni az autósokat. A fix traffipaxokra előjelző tábla hívja fel a figyelmet, ezek a sebességmérők attól a ponttól mérnek, ahova ezeket a „videó kontroll” feliratú táblákat kihelyezték. A szóvivő ennek kapcsán megjegyezte, hogy az autópályák fölé magasodó útdíjkapuk többsége sebességet nem mér, ha mégis, azt tábla jelzi.

A legismertebb sebességmérő módszer az, amikor az út szélén álló rendőrautóból – esetleg civil rendőrautóból – működtetnek traffipaxot. Az, hogy ez milyen távolságot képes befogni, többek között a készülék típusától függ. A legkorszerűbb eszközökkel mozgó járműből mérnek a rendőrök. Ez a szemből érkezőt és az előtte haladót is képes több kilométerről bemérni.

Tavaly júliusban a 6-os főúton fotóztak le egy gyorshajtót, aki a megengedett sebesség kétszeresével száguldozott
Tavaly júliusban a 6-os főúton fotóztak le egy gyorshajtót, aki a megengedett sebesség kétszeresével száguldozott
Forrás: police.hu

Komlósiné Kiss Anett kiemelte, hogy a felvételek egy központi nyilvántartóba kerülnek. Ha a sebességhatár átlépése szabálysértési értékhatáron belül marad, akkor a bírság 6500 és 65 ezer forint között mozog. De akár helyszíni figyelmeztetéssel is elengedheti a rendőr a megállított autóst, ha az csak minimálisan haladta meg sebességhatárt. Ám ha átlépi az objektív felelősség határát, akkor jelentősebb bírságra számíthat. Ez 50 kilométer/órás sebességhatár esetében 65 kilométer/óra feletti sebességet, 90 kilométer/órás sebességhatárnál pedig 105 kilométer/órát, illetve 50 ezertől 468 ezer forintig terjedő bírságot jelent. Amennyiben a rendőrök megállítják a szabálytalan sofőrt, akkor az büntető pontokat is kap.

Van egy tuti módja annak, hogy ne mérje be a traffipax

Több évtizedes szokás az autósok körében, hogy villogással, köröző kézmozdulattal jelzik egymásnak, ha rendőrt látnak az út szélén, emellett pedig a GPS alapú navigációs rendszerek is mutatják a rendőrök jelenlétéét, ha azt az arra szolgáló alkalmazáson keresztül rögzítik a felhasználók. Ez is egy módja annak, hogy az autósok időben csökkentsék a sebességüket, és elkerüljék, hogy a traffipax bemérje őket. 

De a legbiztosabb módszer mégiscsak az, ha eleve kerülik a gyorshajtást, és betartják a szabályokat. 

A rendőrségi szóvivő ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy a túl alacsony sebesség is lehet balesetveszélyes, ám a KRESZ azt nem szankcionálja. Ellenben a gyorshajtással, amely ráadásul vármegyénkben az egyik leggyakoribb oka a baleseteknek. Ez nem csak a sebességhatár túllépését jelenti, hanem azt is, amikor valaki nem az út- és látási viszonyoknak, időjárási körülményeknek megfelelően választja meg a haladási sebességet.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában