közlekedés

2018.01.14. 07:00

Sokba kerülhet a közúti vad-gépjármű ütközés

Közúti balesetnek minősül a vad elütése, ahol a rendőrség és a vadásztársaság képviselője együtt intézkedik.

Balázs László, illusztráció: Shutterstock

Évente több száz vadat ütnek el az autósok. Van olyan útszakasz, ahol hetente minimum egy vad az áldozat. A vadgazdák és a vadászati érdekképviseletek nem győznek figyelmeztetni, hogy ahol vadveszélyt jelző tábla van, fokozott óvatosságra van szükség, főleg éjszaka.

Most zajlik a vadászati főszezon, hamarosan pedig az illegális agancsgyűjtők zavarják meg a vad mozgását, így egyre gyakrabban lehet majd találkozni az utakon szarvasokkal, őzekkel. Magyarországon évente több mint ötezer olyan vad-gépjármű ütközés történik, ahol a rendőrség és a hivatásos vadász intézkedik. Azonban legalább ennyi esetben nem értesítik a hatóságokat, pedig ez törvényi kötelességük lenne.

Indokolt a fokozott óvatosság, az állatok csapatban járnak

Ha észleljük a vadat az út szélén, azonnal meg kell állni, akár vészfékezve. A szarvasokat ugyanis egy idősebb tehén, a vezértehén vezeti. Ha az megindul, a többi szarvas feltétel nélkül követi. Így, ha átmegy egy szarvas az úton, számítani kell a következőre vagy még többre. Gyakori, hogy az autósok nem számítanak a többi állatra, így elindulnak, és pont ezáltal kerülnek be a szarvasok útvonalába, akik nem kerülik ki a járművet, hanem egyszerűen átugrálnak rajta. Győződjünk meg, mielőtt indulnánk, hogy mindegyik állat átért-e.

– A jogi szabályozás és gyakorlat szerint a közlekedés mellett a vadgazdálkodás is veszélyes üzemnek minősül, így mindkét félnek, azaz a sofőrnek és a vadászatra jogosult társaságnak is kötelessége megtenni mindent, hogy elkerülje a baleseteket. Amennyiben olyan útszakaszon történt a baleset, ahol kint van vadveszélyt jelző tábla, ott az autós biztosítója fizeti a vad értékét a vadásztársaság részére – mondta ifj. Száraz Zoltán, a Völgységi Természetbarát és Vadászegyesület elnöke. – Ez több százezer forint is lehet. Amennyiben nem volt veszélyt jelző tábla, a baleset veszélyes üzemek találkozásának számít, mindkét fél a saját maga kárát viseli. A bírói gyakorlat a vad közúton történő felbukkanását nem tekinti kivételes esetnek – mivel az útját képtelenség beszabályozni –, ezért a bíróságok általában az autós felelősségét állapítják meg. Érdemes tehát lassítani és komolyan venni a táblákat!

Mivel közúti balesetnek minősül a vad elütése, mindenképpen rendőri intézkedés szükséges. – Az autós értesíti a rendőrséget, a rendőrség pedig az adott vadásztársaság képviselőjét – tette hozzá ifj. Száraz Zoltán. – A helyszínelés a társaság képviselőjének jelenlétében kezdődhet meg.A terület hivatásos vadásza gondoskodik a vad tetemének elszállításáról is, az agancsos egyéb módon történő elvitele ugyanis nagy értékű lopásnak számít.Az élő vad az állam, az elgázolt állat már az adott vadásztársaság tulajdona.

Az elnök jelezte: a kgfb „elvileg” csak a táblás baleseteknél fizet. A legbiztosabb megoldás – nem csak ebből a szempontból – a casco. Tolna megyében 2016-ban 15 gímszarvas, öt dámszarvas és 135 (!) őz ütközött gépjárművel.

Felszaporodóban az állomány szinte minden faj esetében

Vannak kiemelten veszélyes időszakok. Ilyen például az őzek üzekedése nyár közepén, az őszi vonulás, a téli nagyvadvadászatok vagy tavasszal, amikor az illegális agancsozók hajtják át a vadat az egyik területről a másikra. Ilyenkor, főleg szürkületkor és hajnalban, a fokozott óvatosság a napközbeni időszakra is ki kell, hogy terjedjen. Tolna megye igen gazdag nagyvadban, és egyre inkább felszaporodóban van az állomány szinte minden vadfaj esetében – ez országosan is igaz. Vadveszélyes szakasznak számít Tamási, Hőgyész, Szálka, Bátaszék és Gemenc környéke.

Címkék#vadelütés

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában