2018.06.18. 07:00
Újszerű módszert alkalmazva dolgoztak együtt a gyerekekért
Új pedagógia módszert alkalmaztak a végéhez ért tanévben a döbröközi általános iskolában. A testnevelést tanító pedagógus és egy gyógytestnevelő-tanár egy tanórán belül szorosan együttműködve foglalkozott a gyerekek fejlesztésével. A módszer a Testnevelési Egyetem munkatársainak érdeklődését is felkeltette.
Pozitív tapasztalatokkal zárja a tanévet Törő Mária testnevelést tanító és Vezér Katalin gyógytestnevelő-tanár. A két szakember a döbröközi általános iskolában alkalmazott egy új pedagógiai módszert, amelynek lényege, hogy egy tanórán belül szorosan együttműködve dolgoztak a gyerekek egészségének megóvásáért és annak visszaállításáért. A módszert annak köszönhetően tudták bevezetni, hogy a Dombóvári Pedagógia Szakszolgálat és a döbröközi tagintézmény vezetője a minőségi testnevelést és gyógytestnevelést tűzte ki célul.
A két pedagógus elmondta, hogy a tanév elején a Nemzeti alaptantervet, illetve a kerettantervet figyelembe véve dolgozták ki az egységes tanmenetet. Törő Mária a sportági ismereteket tanította a diákoknak, Vezér Katalin pedig a testnevelés anyagát és eszközeit alkalmazva, a gyermek elváltozását figyelembe véve fejlesztette a diákokat.
A tananyagot tematikai egységekre osztották az egész tanévre lebontva. Egy tematikai egység általában tizenkét órából állt. Példaként a tornaelemek ismeretét említették. Amikor a hagyományos testnevelésen a mérlegállást tanulták a gyerekek, addig az úgynevezett proprioceptív tréninggel az orvosi vizsgálatok alapján gyógytestnevelésre javasolt diákok egyensúlyérzékét fejlesztette a gyógytestnevelő-tanár.
Az órák elején az aznapi tananyagot ismertették a teljes osztállyal, majd az óra három szerkezeti felépítésében (bevezető, fő és befejező rész) alkalmazott játékokat is együtt végezték a gyerekek, amelynek fontos szerepe van a személyiségfejlődésükben. A bevezető gimnasztikai egységét és a fő rész oktatási, gyakorlási és értékelési egységét azonban külön hajtották végre a két csoporttal, mégis azonos idősávban. Az óravégi értékelés viszont megint csak közösen zajlott.
A módszert a harmadik osztályosok körében mutatták be, és jövőre szeretnék folytatni a megkezdett munkát. A hosszú távú cél pedig, hogy idővel az alsó, majd a felső tagozatosok körében is hatékonyabbá tegyék az együttes szakmai munkát. A dombóvári járásban dolgozó gyógytestnevelőknek bemutató órákat tartottak, illetve a Testnevelési Egyetem három vezető tanára és egy mesterpedagógus tanára is megtekintette a módszert, s végül tapssal ismerték el a gyerekek teljesítményét, akik odaadással, lelkesedéssel dolgozták végig a testnevelés-gyógytestnevelés órákat.
Az érintett tizenkét fős osztályból egyébként a tanulóknak fele vett részt gyógytestnevelésen. A szakemberek tapasztalata az, hogy napjainkban több gyermek szorul ilyen jellegű segítségre a különböző problémák, például lúdtalp, gerincferdülés, hanyag tartás, túlsúly miatt, mint korábban. Ez pedig véleményük szerint a mozgáshiánynak tudható be.