panasz

2018.11.29. 14:00

A vásárlóknak vannak jogai, de a körülmények módosíthatják

Hűtőszekrényt vásárolt egy szekszárdi olvasónk, de az új gép hamarosan elromlott. Nem cserélték ki neki, sőt hetek teltek el, mire megjavították, hiábavaló volt a plusz öt évre kifizetett jótállás is. Kálváriáját azért osztotta meg lapunkkal, hogy mások is tanuljanak az esetből.

Mauthner Ilona

Fotó: Shutterstock

– A júniusban vásárolt hűtőszekrény szeptember 3-án hibásodott meg, amikor még javában tartotta magát a kánikula, így nem kis gondot okozott a családnak – mondta a lapunkat megkereső Jánossy Csaba. Az üzlet felé, ahol vásároltak, egyből jelezték a problémát. Teltek a napok, de semmilyen értesítést nem kaptak. Két hét múltán ismét bementek a boltba. Ekkor már Csabáék türelme fogytán volt, így hangoskodás lett a beszélgetés vége. A dologhoz hozzátartozik, hogy Csaba menyasszonya várandós, nehezen viselte a meleget, a hűtőszekrény hiánya őt viselete meg igazán. Hiába kérték, nem cserélték ki a rossz háztartási gépet.

Ezt követően a fogyasztóvédelemhez fordultak, ahol szóban azt a tájékoztatást kapták – sajnos jegyzőkönyvet nem készíttettek az esetükről –, hogy a bejelentést követő 15 napon belüli kötelező cserét előíró jogszabály megváltozott, a jelenlegi törvény szerint már csak törekedni kell arra, hogy a javítás tizenöt nap alatt befejeződjön, de alkatrészhiány és más problémák miatt ez akár el is húzódhat.

Panaszukkal megkeresték a kereskedelmi cég központját is, amelytől kérték a háztartási gép cseréjét.

Újabb két hét telt el, miközben a szekszárdi szaküzlet kiküldött egy szerelőt, aki megállapította, hogy a motor romlott el, amit még aznap ki is cseréltek. Október 25-én kaptak a gyártó cég központjától a levelükre választ, melyben azt írták, mivel időközben elfogadták a szervizelést, így cserére nincs lehetőség. Jánossy Csaba ezen megdöbbent, hiszen ők az első pillanattól a cserét kérték, a szervizt csak kényszerből fogadták el. Szomorúan jegyezte meg, hogy az egyéves garancia mellé még plusz öt évre kötöttek „biztosítást” a hűtőszekrényre, ami további tízezer forint kiadást jelentett.

Az ügyben érintett szaküzlet vezetője lapunk megkeresésére azt hangsúlyozta, nem ők, vagyis nem a bolt adja a garanciát, hanem a gyártó. Az ügyfél bejött, panaszt tett, ők azt továbbították a kijelölt márkaszerviz felé. Minden bejelentésről jegyzőkönyv készült. Szekszárdon két nagy szerviz van, de az előfordulhat, hogy egy alkatrész éppen hiánycikk vagy kevés a szakember. Hangsúlyozta: a szerviz a gyártóval szerződik, vagyis a gyártó vállal garanciát, és a gyártó dönt a cseréről is. Hozzátette, ha hibáztak volna, akkor a fogyasztóvédelem elmarasztalta volna őket.

A megyei fogyasztóvédelmi felügyeletet is megkerestük. Mivel a konkrét esetről nem készült jegyzőkönyv – amit a vásárló kérhetett volna, de ez elmaradt –, ezért a konkrét ügyről nem adhattak tájékoztatást, de általánosságban segítettek abban, hogy tisztázzuk, mihez van joga a vásárlónak.

Kötelező jótállásnál választhat a fogyasztó, hogy a vásárlás helyére vagy a megjelölt szervizbe viszi-e a meghibásodott terméket. Ha a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül kér cserét, a forgalmazó nem hivatkozhat az aránytalan többletköltségre, hanem köteles a meghibásodott árut kicserélni. A vásárlástól számított három munkanapos cserét csak akkor kérheti a fogyasztó, ha a termék meghibásodott, tehát nem alkalmas a rendeltetésszerű használatra. A javítás idejét nagyban befolyásolhatják olyan körülmények, amelyekre az eladónak nincs ráhatása. Például a termék kijavításához olyan alkatrész beszerzésére van szükség, amelyet a gyártó csak késedelemmel tud leszállítani.

Fontos tudni, hogy minden esetben törekednie kell arra a kereskedőnek, hogy a kijavítás tizenöt napon belül megtörténjen. De a hatályos előírásokban nincs olyan rendelkezés, amely kimondaná, hogy a határidő túllépése esetén hány nap múltán lesz jogosult áttérni egy másik szavatossági igényre a vásárló. A fogyasztó a panaszát bejegyezheti a vásárlók könyvébe is, amelyre harminc napon belül érdemi választ kell adnia az üzletnek. A szaküzlet nyilatkozata nem pontos. A jelenleg érvényben lévő jogszabályok szerint jótállásra kötelezett a terméket értékesítő vállalkozás, tehát az a kereskedő, aki a fogyasztóval a fogyasztói szerződést megkötötte. (Akitől a vásárló a terméket megvette.)

A vásárlás szerződéssé lesz

Amikor a fogyasztó megvásárol egy terméket, kifizeti a vételárát, akkor közte és a kereskedő között jogi értelemben fogyasztói szerződés jön létre. A vételár megfizetése után a vevő blokkot vagy számlát kap, amellyel a későbbiekben igazolni tudja a vásárlás tényét, annak helyét, időpontját, a termék árát. A jótállási kötelezettség azt jelenti, hogy az eladó a jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, a hiba oka a teljesítés után, jellemzően a vásárló általi nem rendeltetésszerű használat miatt keletkezett. A jótállás időtartama alatt a vásárló meghibásodásnál elsősorban javítást vagy cserét követelhet. Ha a kötelezett a kijavítást, illetve a cserélést nem vállalja, megfelelő árleszállítást igényelhet vagy visszakövetelheti a vételárat. A kötelezett a javítás időtartamára viszont nem köteles cserekészüléket biztosítani.

Az új Ptk. tartalmazza azt a szabályt is, miszerint jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. A törvény rögzíti, hogy a kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában