2021.12.12. 13:00
Mit tehetünk, ha nem jó a termék?
Dr. Pesthy Gergely ügyvéd (Fotó: Mártonfai Dénes)
Karácsony közeledtével sokunk internetes áruházakban vásárol ajándékot a szeretteinek. Ebben a helyzetben nehezebb a szavatossági jogok érvényesítése, ha a termék nem megfelelő minőségű, vagy egyéb okból nem megfelelő. Itt ugyanis nem tudunk visszamenni az üzletbe, és szóban elintézni a problémát.
Szerencsére ebben segítségünkre van a 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet. Fogyasztóként ugyanis 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy visszaküldjük a terméket az eladónak, az pedig köteles a vételárat visszafizetni – tájékoztatott dr. Pesthy Gergely ügyvéd. Az eladónak a vásárlás előtt már tájékoztatnia kell a fogyasztót (minket) egyebek mellett a termék minden lényeges tulajdonságáról, a szavatossági jog gyakorlásának a határidejéről és a módjáról.
Ha a visszaküldéssel kapcsolatos tájékoztatást nem adja meg az eladó, akkor a 14 napos határidő 12 hónappal meghosszabbodik. A vételárat az eladó szintén 14 napon belül köteles visszafizetni a fogyasztó részére, úgy, ahogy azt a fogyasztó kifizette: ha átutalással, bankkártyával fizetett, akkor átutalással, ha készpénzben, akkor úgy.
Bizonyos termékekre azonban nem terjednek ki ezek a szavatossági jogok. Nem küldhetjük vissza a romlandó, vagy a minőségét rövid ideig megőrző terméket, vagy olyan zárt csomagolású terméket, ami egészségvédelmi vagy higiéniai okokból felbontása után nem küldhető vissza. Szintén ez a sorsa a lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvételnek, számítógépes szoftvernek, ha a fogyasztó a csomagolást felbontotta. Ezeket a jogokat figyelembe véve sok bosszúságtól és kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat.