2021.12.17. 07:00
Újabb milliárdok jutnak a város fejlesztésére
A következő években sem marad jelentős fejlesztési forrás nélkül Tolna. A 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklusban közel négy és félmilliárd forint fejlesztési támogatásra számíthat az önkormányzat az úgynevezett TOP Plusz pályázati támogatások révén.
A tolnai városháza és a Hősök tere is adventi díszbe öltözött. (Fotó: Kiss Albert)
Továbbra is mozgalmas évek elé nézhet a fejlesztések szempontjából Tolna városa. Az elmúlt évtizedben gyakorlatilag minden évre jutott legalább egy százmilliós nagyságrendű beruházás a településen. Erre a következő időszakban is jó esély mutatkozik. Nemrégiben ugyanis eldőlt, hogy a 2021-2027. közötti európai uniós költségvetési ciklusban Tolna 4,465 milliárd forint fejlesztési támogatásra lesz jogosult a TOP Plusz pályázati programnak köszönhetően. Minderről Appelshoffer Ágnes polgármester számolt be.
A városvezető elmondta, hogy – a Fenntartható Városfejlesztési Stratégia kidolgozása és a képviselő-testület általi elfogadása után – a közel 4,5 milliárdos keretre három „tengelyen”, egyenként meghatározott összegben lehet majd pályáznia az önkormányzatnak. Támogatást lehet kérni a fenntartható városfejlesztésre, a fenntartható energiahatékonyság növelésére, illetve a fenntartható humán infrastruktúra fejlesztésére. Ez utóbbinak van egy beruházási, „tárgyi”, és egy „szoft elemekből” álló része.
A milliárdoknak természetesen bőven van helyük Tolnán is, az elmúlt nagyjából egy évben pedig már számos elképzelés született arra, hogy milyen célra lehetne a leghasznosabban felhasználni a várt támogatási forrásokat. A korábbi uniós költségvetési ciklusban a TOP-pályázatokon útépítésre nem lehetett támogatást kapni. Ez most változott, így biztosra vehető, hogy utak, járdák felújítására és újak építésére is pályázni fog a város. Az óvodák korszerűsítésére is várhatóan igényelni fog támogatást a település. Ezen belül szóba jöhet a konyhák, udvarok felújítása, energetikai korszerűsítés és parkolóépítés is.
Fontos cél a kidolgozandó vízkár-elhárítási program alapján a komplex csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítése is. Várhatóan ugyancsak kidolgozzák a részletes terveket a városközpont további rehabilitációjára, ami a Szentháromság teret, a Szent István teret és a környező utcákat érintheti majd. A Duna-part további, második ütemben történő fejlesztése is tervben van. Ennek során mindazon elképzeléseket megvalósítanák, amelyek – elegendő forrás híján – a terület első ütemben történő fejlesztése során kimaradt.
Az elképzelések között szerepel egy korszerű, fedett városi piac kialakítása is, akár a jelenlegi helyén, akár máshol. A kerékpáros közlekedés és turizmus lehetőségeinek további javítására is gondoltak. Megvalósulhat a szintén régóta dédelgetett gondolat a Szekszárdot Palánk felől Mözzsel és Tolnával összekötő bicikliút megépítése, ahogy Tolna és Fácánkert között is létrejöhet egy ilyen kapcsolat. (Ez utóbbi a fácánkerti önkormányzat projektje.)
A Lehel utcai és a városi sportcsarnok korszerűsítése is szerepel a tervek között, ahogy a tolnai városháza felújítása is, ami elsősorban a melléképületek rendbetételét jelentené. Gondolkodnak az iparterületi infrastruktúra fejlesztésén is, ami az önkormányzati tulajdonú területeken közmű- és útépítést, a közvilágítás bővítését vonná maga után.
Iskolaközpont a láthatáron?
Bár nem TOP Plusz pályázat révén, de a megvalósítandó nagyberuházások közé tartozik az évtizedek óta tervezett iskolaközpont létrehozása is. A közoktatás már nem önkormányzati feladat, így a beruházást az állam hajthatná végre. A fejlesztés szakmailag indokolt, előkészítő lépések már történtek is.
Szükség lenne ugyanis arra, hogy a jelenlegi, szétaprózott általános iskolai struktúra helyett egyetlen korszerű iskolaközpont jöjjön létre, ahol valamennyi diák egy helyen, a mai kor elvárásainak megfelelő körülmények között tanulhatna, sportolhatna. Az iskolaközpont az egyre súlyosbodó pedagógushiány okozta problémát is enyhítené. A pedagógusok órabeosztását jóval hatékonyabban lehetne megszervezni, a tanároknak nem kellene akár naponta többször is ingázniuk az egyes iskolai telephelyek között.