Szolgálat

2022.06.14. 14:00

Jó megtapasztalni a közösségi munkát és a segítségnyújtást

Immár hat éve, hogy bevezették az iskolai közösségi szolgálat rendszerét. A középiskolásoknak figyelniük kell arra, hogy időben elkezdjék, annak érdekében, hogy érettségiig meglegyen a szükséges óraszám. Körülnéztünk, Tolna megyében milyen lehetőségek vannak a szolgálat teljesítésére.

Gazsó Rita

Időseket, elesetteket támogató szervezeteknél is várják a fiatalokat. Fotó: Shutterstock

Itt a nyár, hamarosan kezdődik a szünidő, amely a középiskolásoknak nem csak a pihenésről, utazásról szól. Sokan zsebpénzüket kiegészítendő nyári munkát végeznek, de többnyire ilyenkor vállalnak olyan feladatokat is, amellyel teljesíthetik a minden középiskolásnak kötelező iskolai közösségi szolgálat adott részét. 

– Muszáj már az első évtől erre gondolni, mert akkor az első három tanév közötti szünetben, három részletre el lehet osztani a kötelező ötven órás penzumot – véli Szilvia, akinek lánya 11. osztályba jár, és idén fejezi be a szükséges szolgálatot. Hosszúnak tűnik a nyár, de előre, időben érdemes megtalálni azt a szervezetet, alapítványt, intézményt és leszervezni azt az egy-két hetet, amelyet erre a munkára fordítana a gyermekünk, hiszen a pár hét szünet gyorsan elrepül, közben kell időt szánni üdülésre, kirándulásra, esetleg nagyszülőkkel, barátokkal töltött időre, táborokra is. Lánya, Nóra visszatérőleg egy gyermektáborban segít, a kicsiknek tartanak foglalkozásokat, felügyelnek rájuk a többi nagyobb diákkal, főként lányokkal. 

Katalin, aki egy nagyfiú édesanyja, kicsit aggódik. Tavaly nyáron kimaradt a közösségi szolgálat, idén mindenképpen muszáj több időt szánni rá, hogy érettségiig meglegyen az előírt óraszám. – Tinédzsereknél, különösen fiúknál nem könnyű olyan tevékenységet találni, amelyet szívesen is végez a gyerek, nem csak arról szól, hogy muszájból végzi, hogy túl legyen rajta – sóhajt Katalin. 

A fia, a tizedikes Bence ugyanis legszívesebben egy hűvös szobában ülne egész nyáron, a számítógép előtt, édesanyja ezért is örül, hogy emiatt az elfoglaltság miatt sikerül „kirobbantani” őt a lakásból. Szerinte fontos, hogy megtapasztalja a közösségben tevékenykedést, a segítségnyújtás erejét a bajbajutottaknak, amelyet későbbi élete során is hasznosíthat. Mint mondta, egyelőre még nincs meg a fix hely, ahová menne a fia, de napokon belül szeretnének dönteni. 

Körbenéztünk a megyében, a legtöbb oktatási intézmény ajánl a diákok figyelmébe honlapján szervezeteket, intézményeket, így például a Paksi Vak Bottyán Gimnázium, a dombóvári Illyés Gyula Gimnázium vagy a Hőgyészi Hegyhát Gimnázium, de emellett több érdekes lehetőséget találtunk mi is. 

A Tolna Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság tájékoztatása szerint országszerte lehetőséget biztosítanak a középiskolás diákok számára, hogy közösségi szolgálati kötelezettségüket a katasztrófavédelem szerveinél: megyei igazgatóságokon, kirendeltségeken, tűzoltó-parancsnokságokon teljesítsék. A katasztrófavédelem területén végezhető közösségi szolgálat keretében a diákoknak lehetősége lesz bekapcsolódni a tűzmegelőzés és a tűzvédelem, a polgári védelem, illetve az iparbiztonság szakterületének tevékenységébe. Azok a középiskolások, akik a közösségi szolgálat egészét, tehát mind az ötven órát a katasztrófavédelemnél kívánják teljesíteni, mindhárom szakterület munkájába betekintést nyerhetnek. 

Tamásiban egyebek mellett a Dámpontban is teljesíthetik a szolgálatot a fiatalok. Itt fotózással, programszervezéssel, tárlat- és túravezetéssel, interaktív eszközök használatával, turisták tájékoztatásával, adminisztrációval, rendrakással és hulladékgyűjtéssel tölthetik a kötelező időt a középiskolások. 

Szekszárdi diákoknak izgalmas lehetőséget kínál a Tolna Megyei Illyés Gyula Könyvtár. Ahogy honlapjukon látható, náluk a közösségi szolgálatra jelentkezők a különböző tipikus könyvtári feladatok mellett rendezvények előkészítésétől, teremrendezéstől, kiállítások előkészítéséig, felügyeletéig, nyári táborok szervezéséig, lebonyolításáig vagy akár informatikai segítségnyújtásig, esetleg Tik-Tok videóhoz könyv­ajánlók készítéséig többféle feladat közül választhatnak. 

Szintén szekszárdi fiatalokat vár a Polip Ifjúsági Iroda. Akik nem feltétlenül a nyári szünetben szeretnék teljesíteni az előírt szolgálati időt vagy már csak néhány óra maradt hátra: év közben több rendezvényük előkészítésében és lebonyolításában segíthetnek – tudtuk meg Letenyeiné Mráz Márta egyesületi elnöktől. 

A Máltai Szeretetszolgálat egyik fő irányelve a rászorulóknak nyújtott segítség, nyitottság és érzékenység mások problémáira. Az önkéntesség elvével már a középiskolások számára kötelező iskolai közösségi szolgálat keretében is ismerkedhetnek a fiatalok. Információink szerint a hálózatnak Szekszárdon és Tamásiban is van irodájuk. Aki tehát szeretné itt tölteni a kötelező szolgálatot, személyesen vagy a honlapon tájékozódhat a részletek felől. 

Később is hasznos lehet a megszerzett tapasztalat

Ötven óra kötelező közösségi szolgálat az előfeltétele 2016 óta az érettségi bizonyítvány megszerzésének. Célja a szociális érzékenység kibontakoztatása, a segítségnyújtás. A program lehetőség arra, hogy a tanulók olyan munkahelyeket, tevékenységeket ismerjenek meg, amelyek később is fontosak lehetnek számukra. Közösségi szolgálatot végezhetnek szociális, egészségügyi, oktatási, kulturális- és közösségi, környezet- és természetvédelmi, polgári- és katasztrófavédelmi területen vagy közös sport- és szabadidős tevékenységek révén óvodáskorúakkal, idősekkel, valamint sajátos nevelési igényű gyermekekkel. A közösségi szolgálatot tanítás után hétköznapokon, hétvégéken vagy tanítási szünetben is végezhetik. 

A szolgálat csak akkor hivatalos, ha megkezdése előtt a szükséges dokumentumokat, így a jelentkezési lapot, szülői nyilatkozatot, szerződést, közösségi szolgálati naplót az iskolában és a fogadóintézménynél is hitelesítik. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában