Megy a gőzös

2022.08.16. 11:30

Az első vasútvonal megépítése fontos mérföldkő volt Dombóvár fejlődésében

A Dombóvár-Zákány vasútvonalon 1872. augusztus 14-én indult el az első szerelvény. A hétvégén ünnepelték a 150 éves évfordulóját annak a vasútvonalnak, amely több település fejlődését megalapozta, így Dombóvár életben is jelentős gyarapodást hozott.

Varga Szilvia

Több település fejlődését megalapozta a vasútvonal megépítése. (Fotó: V. Sz.)

Másfél évszázada a rossz útviszonyok, utazási lehetőségek (hintón, szekéren, lóháton vagy gyalog közlekedtek) és nemzetgazdasági szempontok, a hazai gabonakereskedelem élénkítése mind szerepet játszottak abban, hogy az 1836. országgyűlésen közlekedéshálózati fejlesztési törvényeket fogadtak el. 

Az áruforgalom szempontjából fontos tengeri kikötő, a Fiumei vasút elérése volt a cél a 100 kilométeres, először több, mint kilenc és fél óra menetidővel rendelkező Dombóvár-Zákány vasútvonal megépítésének. A Duna-Dráva Vasút kérte a törvény támogatását 1870-ben, a döntés értelmében a vasútépítő társaság magántőkével, s a kormány támogatásával kezdte meg a Zákány-Bátaszék közötti vonal kivitelezését 1871 tavaszán.

Zákányról Dombóvár irányába augusztus 13-án egy nosztalgia vonat indult, a megállóhelyeken, Csurgón, Somogyszobon, Kaposváron és Dombóváron ünnepélyesen emléktáblát helyeztek el. A jelentős eseményen részt vett Pintér Szilárd Dombóvár és Jankó Szabolcs Zákány polgármestere, a vonaton együtt utazott több dombóvári képviselő, a dombóvári állomásfőnökség vezetői, családtagok, érdeklődők. 

A megállóknál a történetek, események felelevenítése mellett a település vezetői a vasútvonal megjelenésével elinduló előre mutató folyamatokról, a fejlődés megindulásának jelentőségéről beszéltek. Kaposváron Szita Károly polgármester várostörténeti pillanatnak, Pintér Szilárd polgármester dombóvári köszöntőjében fontos mérföldkőnek nevezte a 150 évvel ezelőtti eseményeket.

Kaposvár 1883-ban lett megyei rangú város, Dombóvár a magántársaság építésében létrehozott Duna-Dráva vonalnak és az azt követő évek további fejlesztéseinek köszönhetően vált először vasutas településsé, a Dunántúl egyik legjelentősebb vasúti csomópontjává, majd vasutas város lett 1971. április 1-jén. 

Dombóváron volt olyan időszak, hogy a munkaképes lakosság 45%-a dolgozott a MÁV alkalmazásában. A részletekről prof. dr. Majdán János történész ismertetőiből hallhattak a vonat kísérői, az érdeklődő közönség. Minden megállóhelyen újabb és újabb érdekességekre, jelentős fordulópontokra, következményekre hívta fel a figyelmet.

Dombóváron a megemlékezést a város önkormányzata, a MÁV Zrt. dombóvári vezetői, valamint a Dombóvári Városszépítő és Városvédő Egyesület közösen szervezték. (Fotó: Varga Sz.)

Keresztes Péter, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is a nosztalgiavonattal tartott, valamint Szabó Csaba, a pécsi pályavasúti területi igazgató és Gáspár István, a MÁV-START Zrt. járműbiztosítási igazgatója végig kísérték az eseményeket. Többször elhangzott az ünnepségek alkalmával, hogy a magyar kormány jelentős fejlesztéseket tervez a jövőben. 

Szabó Csaba a dombóvári ünnepségen kiemelte, a mai helyzetben gazdasági szempontból és a fenntarthatóság miatt a vasúti teher- és személyszállítás jelentősége ismét nagyobb hangsúlyt kap, a klímabarát üzemeltetésre és energiahatékonyságra építenek a jövőben. A magyar kormány a következő években jelentős összeget fordít a vasúti infrastruktúra fejlesztésére, a gördülőállomány továbbfejlesztésére. A célok ismeretében a következő 150 évben is lesz feladat.

A szerelvényt szombat délelőtt a „Gigant” becenévre hallgató, 13. számú villamos mozdony húzta, amely Európa legnagyobb, legerősebb mozdonya volt a maga korában. A 630 013-as mozdonyt szűkebb vasutas körben Dombóvár néven emlegetik, és a település várossá avatásának ötvenedik évfordulója alkalmából, 2020-ban matricázták fel. A nosztalgia vonatot egy 100 éves motorkocsi kísérte, amely hosszú dudaszóval üdvözölte minden állomáson az érdeklődőket.

Dombóváron a megemlékezést a város önkormányzata, a MÁV Zrt. dombóvári vezetői, valamint a Dombóvári Városszépítő és Városvédő Egyesület közösen szervezték. A két napos ünnepség részeként augusztus 12-én a művelődési házban Takács Istvánné helytörténész vetített képes előadásából ismerhette meg a közönség Dombóvár és a vasút közös történetét, épített örökségét, hatását a település és a környék fejlődésére.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában