Közlekedés

2023.01.17. 14:47

Hidrogénnel működő autóbuszt állíthatnak forgalomba Pakson

Három napon át, hétfőtől szerdáig teszt-jelleggel közlekedik egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz Pakson, az eddigi legnagyobb uniós társfinanszírozású hidrogénbusz program, a JIVE-2 részeként. A programhoz kapcsolódóan háromnapos konferenciát, szakmai és pályaorientációs napot is szerveztek a paksi Energiaházban.

Gazsó Rita

– Kiemelt célunk, hogy a közösségi közlekedésben csökkentsük a széndioxid-kibocsátást. Ebben nagy szerepe van a 2021-ben elfogadott Nemzeti Hidrogénstratégia részeként elindított Zöld Busz Programnak, amelynek keretében immár másodszorra tesztelhetünk hidrogén üzemanyagcellás autóbuszt a magyarországi tömegközlekedésben a – mondta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója a konferenciát megnyitó sajtótájékoztatóján kedden, amelynek a paksi Energiaház adott otthont. A vezérigazgató úgy látja, már az előző tesztjárat után egy évvel is egészen más tapasztalatokat szerezhetnek a helyiek. Végül azt ajánlotta minden paksinak, hogy ha lehetőségük nyílik rá tekintsék meg, próbálják ki a járatot, hogy megismerhessék azt a technikai fejlettséget, utazási élményt, amit ez a busz nyújt.

Süli János, a térség országgyűlési képviselője is megtekintette az új autóbuszt (Fotó: Molnár Gy.)

Szabó Péter polgármester szerint megtiszteltetés, hogy ezeknek a járműveknek a próbaüzemét Pakson végzik, amelyet Magyarország energiaszívének is neveznek, hiszen itt működik a Paksi Atomerőmű, amely Magyarország energiaellátásának csaknem ötven százalékát fedezi. Mint mondta, ezért is próbálják úgy alakítani a város életét, hogy olyan energiát használjanak fel például a tömegközlekedésben is, amely csendes, környezetbarát és a jövőt képviseli. 

Ennek szellemében a paksi tömegközlekedést mára teljes egészében elektromos buszokkal végzik, amellyel a visszajelzések alapján nagyon elégedettek az itt élők. – Néhány éve még nem gondoltuk volna, hogy az elektromos buszokon túl is van fejlődési lehetőség. Reméljük, hogy a most kipróbált hidrogén üzemanyag-cellás autóbuszt nem csak tesztelni tudjuk, hanem üzembe is tudunk állítani jó pár ilyen buszt, hiszen valóban ez a jövő – fogalmazott a polgármester.

Bohner Zsolt a Messer Hungarogáz Kft ügyvezetője, amely cég a zöld hidrogént, azaz a megújuló energiával előállított üzemanyagot biztosítja a paksi tesztüzemhez. Mint mondta, céljuk, hogy a technológia iránt érdeklődő közösségi közlekedés szolgáltatói megismerhessék az üzemanyagcellás buszt, közben tapasztalatot szerezhessenek a hidrogéntöltés terén. Elhangzott, Európában a Toyota és a CaetaboBus csoporttal együttesen "One Stop Shop" néven kínálnak integrált hidrogénellátási megoldást az autóbuszflotta-üzemeltetőknek, mindezekkel segítve a városokat abban, hogy határozott lépéseket tegyenek a tömegközlekedés széndioxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.

Tavi Tamás, a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezetője tájékoztatást adott róla, hogy a városban jelenleg tíz, tisztán elektromos hajtású busszal látják el a városi közlekedést. 

– Büszkén mondhatom el, hogy már alakul egy hidrogén üzemanyag-cellás jármű beszerzését előkészítő anyag, amely idén őszre készülhet el, s ezt követően 2024 végére, 2025 elejére Paks lehet az első hazai város, ahol hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz napi tömegközlekedésben forgalomba áll.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában