2024.08.11. 15:30
Pihenés vagy felkészülés? – A pedagógus nyári feladatai
A tanév során a pedagógusok komoly mentális és szellemi terhelésnek vannak kitéve, amiért a nyári szünetet gyakran a pihenés idejeként emlegetik. De vajon valóban így van? Milyen feladatai vannak egy pedagógusnak a nyári szünetben? Ennek jártunk utána.
Az érettségi találkozók arra jók, hogy felidézzük a diákkori emlékeket
Forrás: Shutterstock
Fotó: Illusztráció (Shutterstock)
Ahogy a tanév véget ér, sokan azt gondolják, a tanárok számára is beköszönt a jól megérdemelt pihenés ideje. Azonban a valóság ennél összetettebb: a pedagógusok nyári szünete nem csupán a kikapcsolódásé, hanem a következő tanévre való felkészülésé is, sőt, sok esetben a folyamatos munka jellemzi ezt az időszakot. A témában egy szekszárdi pedagógust kérdeztünk meg, aki korábban a közoktatásban, jelenleg vállalkozó, óraadó tanárként dolgozik.
„Sokan azt gondolják, hogy a pedagógusoknak milyen könnyű, mert van két és fél hónap szabadságuk, de egyrészt ez a két és fél hónap már nem is annyi, mert a mi munkánk nem ér véget a szünet előtti utolsó kicsöngetéssel”– meséli a tapasztalt nyelvtanár. Valóban, a tanév végén még számos adminisztratív teendő vár rájuk: bizonyítványok kiállítása, statisztikák készítése, értekezletek, és nem utolsó sorban a következő tanév előkészítése. Az általános és középiskolai tanárok egyaránt részt vesznek továbbképzéseken, szakmai tréningeken, amik általában augusztus 20-a után kezdődnek, és sokan vállalnak nyári munkát, például táborokban vagy magántanítványokkal. A nyári szünet alatt pedig folytatódik a szakmai fejlődés, a tananyagok kidolgozása és a tantervek frissítése.
A pedagógus is úgy van a tanévkezdéssel, mint a diákok
De persze a nyári hónapok azok, amik lehetőséget adnak a feltöltődésre is: „Nyilván az egész évben végzett munka fizikailag és mentálisan is igénybe vesz. De amit ebből visszakapsz a gyerekektől, az adja az igazi energiát.”– mondta a megkérdezett pedagógus.
A tanárok, bár elfáradnak a tanév végére, mégis várják a szeptembert, amikor újra találkozhatnak diákjaikkal. „ A pedagógus is úgy van a tanévkezdéssel, mint a diákok. Kicsit sajnálja, hogy vége a nyárnak, még ha az munkával telt is összességében, de a gyerekekkel újra találkozni, örülni egymásnak, az megéri a sulikezdést. Amikor egy tanárnak osztálya van, a gyerekekkel való találkozást nyilván várja. Az visszajelzéseik, ragaszkodásuk az, ami igazán mozgat bennünket.”
Így, bár a nyári szünet egyfajta pihenés is, a tanárok már előre készülnek arra, hogy újult erővel térjenek vissza az iskolapadba. Mert bár a munka összetett és sokszor nehéz, a diákokkal való közös munka az, amiért igazán érdemes várni a tanévnyitót.