2024.09.03. 14:00
Elsős lett a gyerek, sok szülő szorong emiatt
Több száz első osztályos kisdiák kezdte meg a tanulmányait Tolna vármegyében is. Nagy váltás ez az életükben, az óvodából, a megszokott környezetükből most egy új közegben, az iskolában kell beilleszkedniük. Elsős lett a gyerek, sok szülő gyomra rándul görcsbe a következő napokban, félve attól, hogyan bírja majd az eddig szokatlan terhelést a kicsi.
Számtalan kérdés merül fel a szülőben: be tud-e illeszkedni az osztályba, tud-e megfelelően figyelni az órákon, lesznek-e új barátai, bírja-e az iskola által diktált tempót? Elsős lett a gyerek. Király Gabriella klinikai gyermek-szakpszichológust, a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatóját kértük meg, hogy segítsen a szülőknek.
Elsős lett a gyerek, ez sok szülőt elbizonytalanít
Milyenek lesznek az első napok, az első hetek és az első hónapok? Mire tudok én vigyázni, hogy ne rontsak el valamit, milyen jelekből tudhatom, hogy jó helyen van-e Norbi, a kisfiam, mennyi szorongás természetes, és mikor kell közbeavatkozni? Egyszóval: mit kell tudnia egy ebben gyakorlatlan, járatlan szülőnek az iskolakezdéshez? Norbi első és eddig egyetlen gyerekünk, mondta Dénes Péterné, Ágota szekszárdi olvasónk.
– A tanítók, a napközis nevelők, a pedagógiai asszisztensek segítenek abban, hogy az óvodából az iskolába való átmenet gördülékenyen történjen – mondta az egyik szekszárdi iskola pedagógusa. – A napi beszélgetés, találkozás a szülővel már sokat segít, itt rögtön megválaszoljuk a felmerülő problémákat, megoldjuk a kéréseket. Ha szemüveges a gyerek, akkor persze elöl ülhet, ha kicsi még, akkor is. Ha szétszórt a figyelme, szintén jobb, ha előrébb lesz a helye. Ha balkezes, akkor bal szélen üljön, hogy kényelmesen tudjon írni. Ha valaki kéri, hogy a barátja mellé ülhessen, megteheti azt is.
A legtöbb iskolában a szünetekben is az elsősök közelében tartózkodnak a tanítók, nem hagyják magukra őket, a kicsik így érzik biztonságban magukat. Együtt vonulnak az ebédlőbe étkezni, az udvarra játszani, az első hónapokban ez a rendszer működik.
Az első hónapokban a türelem a legfontosabb
Király Gabriella klinikai gyermek-szakpszichológus, a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy otthon a gyermek jelzéseire figyeljen a szülő. Ha elfáradt, amikor hazaér, és aludna kicsit, engedje ezt a szülő. Ha nyugtalanabb a szokottnál, azt játékkal, mesével, beszélgetéssel lehet oldani. Még a felnőtteket is megviseli, ha munkahelyet váltanak – új környezet, új kollégák, új arcok, nevek –, hát még egy kisgyereket.
Van, aki sírdogál, van, aki szorongósabb lesz, ez az első hetekben természetes, emiatt nem kell görcsölnie a szülőnek. Az első hónapokban a türelem a legfontosabb, idő kell ahhoz, mire új barátokat szerez a csemeténk, mire megszokja az új rendet. Megtanulják egymás nevét, megjegyzik a tanszerek elnevezését, helyét, megszokják a csengő hangjának jeleit (jelző, kicsengetés, becsengetés). Megjegyzik, melyik tanórára mit készítsenek elő, például matematikára korong, pálcika, rácsos füzet, dobókocka kell.
– Ne feledkezzünk el róla, hogy az ő közege még a játék, a mozgás és a mese. Este meséljünk neki minden nap, ezzel az iskolai készségeit is fejlesztjük. Lehet, hogy átmenetileg még jobban igényli a testi közelségünket is, ne habozzunk ölbe venni – mondta a pszichológus.
Attól, mert iskolás lett, még kisgyermek maradt.
A kis iskolás gyereknek éreznie kell, hogy családja mindenben mellette és mögötte áll. Arra van szükség, hogy az otthon továbbra is védelmet, pihenést és játékra, mozgásra való szabadságot jelentsen.
Ha jó a tanító és az iskola, a gyerek szeret odajárni
Ha jó a tanító és jó az iskola, a Norbi-féle gyerekek szeretnek iskolába járni. Sőt: hamarosan rajongani fognak a tanító néniért, vagy tanító bácsiért. Ilyenkor nem szabad féltékenykednünk, örülnünk kell, hogy erre lehetősége van a gyereknek, hiszen életkori sajátossága, szükséglete, hogy egy családon kívüli személyt is meg akar ajándékozni szeretetével, bizalmával, és a szeretetből fakadó tekintélytisztelettel.
De ha a gyerek sápad, zöldül, hangoztatja, hogy nem akar iskolába menni, látnivalóan fél, szorong, és – remélhetőleg – megvallja nekünk a csendes esti beszélgetésben, hogy mi bántja (például a tanító felcsattanó kiáltása, fenyegetőzése, az elismerés megtagadása), akkor nagyon hamar el kell kezdenünk gondolkozni, hogy milyen megoldást keressünk.
Elvárások a 6-7 évesekkel szemben
Egy 6 éves gyermeknek illik tudni a nevét, szülei nevét, lakhelyét, születési évét, szülei foglalkozását. Ismernie kell az évszakokat, napszakokat, napokat, és azok változásait. Iskolakezdésre megfelelően kell ismernie az anyanyelvét. Árnyaltan, összefüggően kell megfogalmaznia érzelmeit, gondolatait. Egy adott képről összefüggő mondatokban kell beszélnie. A jól rögzíthető és tartós figyelem a feltétele a tanulásnak. A nehezen rögzíthető, könnyen elterelhető, megtapadó figyelem nehezíti, esetleg lehetetlenné teszi az ismeretszerzést. Másodlagos tünetként jelentkezhet a súlyos magatartási és beilleszkedési probléma – mondta Király Gabriella.
Az iskolaérett gyermek megérti, hogy vannak kötelességei, aminek akkor is eleget kell tennie, ha épp nincs hozzá kedve, fáradt vagy inkább játszana. Ha ez nem alakul ki, nehéz lesz az iskola, nyűg a tanulás.
A jó kudarctűrő képesség nélkülözhetetlen a tanuláshoz. Tudja elfogadni, hogy van, amikor valami nem sikerül elsőre. Lássa be, hogy hibázhat, és ne veszítse el a türelmét, ne adja fel a próbálkozást. Tanulja meg, a hibázás a tanulás útja. Fontos, hogy bizalommal forduljon a felnőttekhez, ha segítségre van szüksége.