2024.11.26. 11:19
A digitális kultúra új nevelési, tanulási technikákat hoz magával
Felgyorsult világunkban átalakulóban van, rohamtempóban változik a pedagógia, az iskoláról, a pedagógusról alkotott fogalom. A digitális kultúra hatására új nevelési, tanulási technikák jelennek meg, amelyeket nem lehet már kihagyni a formális, hagyományos intézményi nevelés gyakorlatából.
Hétfőn tartottak nevelésfilozófiai konferenciát az egyetemi karon
Fotó: Makovics Kornel
Ennek okán, s ennek szellemében gyermek- és nevelésfilozófiai konferenciát tartottak hétfőn, Szekszárdon, A Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karán. Nyitóelőadásában dr. Szécsi Gábor, a kar dékánja azt a kérdést boncolgatta: „Miért történik mindez, miért így gondolkodnak, így kommunikálnak a gyermekek, miért kell őket másképp tanítani?” A választ az okok és miértek tudománya a filozófia kínálhatja, amely több tudományterület eredményeit átfogva képes feleletet, magyarázatot adni a jelenségekre.
A digitális kultúra által teremtett új tanulási formák, tanulási technikák azok, amelyek a tanuló, gondolkodó gyermekeket alapvetően befolyásolják, s a professzor beszélt arról, hogy így megmarad-e a gyermekkor, hiszen felgyorsul a felnőtté válás folyamata, mert a gyermekek abban a világban kezdenek el tanulni kommunikálni, sajátítják el a digitális technológia működtetésének elveit, amelyben a felnőttek is kommunikálnak egymással. Mégsem lesznek koravének, folytatta, a legtöbb kutatás arra világít rá, hogy inkább a felnőtt világ infantilizálódik, a felnőttek válnak egyre inkább gyermetegebbé.
Dr. Karikó Sándor, a Szegedi Tudományegyetem tanára kiemelte az ennek a tanácskozásnak is keretet adó alkalmazott filozófia jelentőségét, amely gyakorlati kérdésekből indul ki, és a gyakorlati kérdésekre érthető nyelven reagál.
A játék és a tanulás kapcsolatát elemezte dr. Bús Imre, a PTE KPV Karának tanára, s a téma fontosságát jellemezve mondta, alkalmazott filozófiaként a gyermekfilozófiához, nevelésfilozófiához hasonlóan elkezdődhetne a játékfilozófia kidolgozása is.
Mintha ezt a gondolatot folytatta volna dr. Bécsi Zsófia, a PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának adjunktusa, aki arról is beszélt, hogy a nevelésnek megvan a filozófiai ága, ami egyébként egy határtudomány és elég mostoha körülmények között van, mert sem a filozófusok sem pedagógusok nem érzik magukénak.
A délelőtti előadásokat követően az egyetem szekszárdi campusának kisaulájában dr. Zádori Iván dékánhelyettes egy, jórészt a hallgatók munkáiból álló kiállítást nyitott meg, amely bizonyítja, hogy a filozófia és a pedagógia találkozása termékeny talaj a kreatív megoldások számára.