Átvettük a szokást, most támadják

2024.11.28. 11:10

Leszámolhatunk a túlfogyasztással? Arra biztatnak, hogy ne vásárolj semmit

A Black Friday a Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint egyértelműen a túlfogyasztás napja. Felesleges dolgokat vásárolunk az ünnepekre hivatkozva, amiről a Tolna Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökének véleményét is kikértük.

A Black Friday egy nyugatról átvett vásárlási őrület, ami Magyarországon is mély gyökeret eresztett. Bár a hagyomány a tengerentúlon a hálaadás ünnepe utánra esik, nálunk nem csak egy napról van szó: a „fekete péntek” sokszor heteken, sőt, hónapokon átívelő akciós időszakká vált. A globális multik, műszaki áruházak és online vállalkozások számára ez a periódus igazi aranybánya, amely hatalmas kedvezményekkel vonzza a vásárlókat.

Ne vásárolj semmit! nappal tüntetnek a Black Friday túlfogyasztása ellen
Ne vásárolj semmit! nappal tüntetnek a Black Friday túlfogyasztása ellen
Fotó: sonline.hu / Lang Róbert

Ne vásárolj semmit! nap

A Black Friday lényege, hogy gazdaságélénkítő hatást gyakoroljon: a kereskedők növelik forgalmukat, a fogyasztók pedig kedvezőbb árakon juthatnak hozzá termékekhez. Ezzel szemben a „Ne vásárolj semmit!” nap, amelyet a Tudatos Vásárlók Egyesülete minden évben meghirdet, a túlfogyasztás káros hatásaira hívja fel a figyelmet. Ez a nap azt üzeni, hogy álljunk meg, gondoljuk át vásárlási szokásainkat, és próbáljuk elkerülni a felesleges költekezést.

Beréti Zsolt, a Tolna Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke azonban szkeptikus az ilyen kampányok hatékonyságával kapcsolatban:

– Úgy gondolom, hogy a Ne vásárolj semmit! nap ötlete nem életszerű. Eddig azon dolgoztunk, hogy a Black Friday-t átvegyük, most pedig egyesek azt támogatják, hogy ezen a napon senki ne vegyen semmit. Elhiszem, hogy a környezetre nézve a túlfogyasztás káros, de az embereket ez ettől nem fogja visszatartani, különösen, ha külföldi webáruházakról van szó. Ráadásul a karácsonyi őrület már hat héttel az ünnep előtt elkezdődik, ami valóban elveszi az ünnep valódi jelentését – hangoztatta az elnök.

Fogyasztói trükkök és csalódások

A Black Friday nem csak előnyöket hordoz. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a kereskedők gyakran manipulációs eszközökkel próbálnak hatni a vásárlókra. Ilyenek például a mesterségesen nagy kedvezmények, amelyeket csak néhány vagy nem is elérhető termékre hirdetnek meg, illetve a sürgető üzenetek, amelyek pszichés nyomást gyakorolnak a fogyasztókra.

A tudatos vásárlás jegyében az alábbi tanácsokat érdemes megfogadni:

  • Ellenőrizzük, hogy a leárazás valóban kedvezményes-e, például ár-összehasonlító oldalak segítségével!
  • Vizsgáljuk meg az akció feltételeit, például a kiszállítási költségeket!
  • Nézzük meg, hogy a korábbi vásárlók elégedettek voltak-e az adott áruházzal, és mindig olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).

Környezeti és társadalmi felelősség

A környezeti szempontokat figyelembe véve a Black Friday túlfogyasztást ösztönző hatása rendkívül aggasztó. A kínai webáruházak például naponta 88 Boeing 777-es repülőgéppel szállítják világszerte a megrendelt csomagokat, ami óriási karbonlábnyomot hagy maga után.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja, hogy gondoljuk át, valóban szükség van-e egy-egy termékre. Ha mégis vásárlás mellett döntünk, próbáljunk meg használt terméket beszerezni, vagy válasszunk szervizelhető konstrukciókat.

A Black Friday jövője Magyarországon

Míg egyesek a Black Friday gazdasági előnyeit hangsúlyozzák, mások a környezeti károkat és a túlfogyasztás árnyoldalait kritizálják. A kérdés az, hogyan lehetne egyensúlyt teremteni: megőrizni az akciós időszak gazdaságélénkítő hatását, miközben ösztönözni a fenntarthatóbb vásárlói szokásokat.

– A multik sokszor átlépik a jóízlés határait. Azonban egyetlen mozgalom, mint a Ne vásárolj semmit! nap nem fogja megváltoztatni a vásárlók viselkedését. A tudatos vásárlásra való nevelés hosszú távú feladat, amelyben mindenkinek szerepe van: a kereskedőknek, a fogyasztóvédelmi szervezeteknek és maguknak a vásárlóknak is – fogalmazott dr. Beréti Zsolt.

A Black Friday tehát továbbra is megosztó jelenség marad, amely újra és újra felveti a kérdést: hol húzható meg a határ a vásárlás élménye és a fenntarthatóság között?

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában