2024.12.06. 15:37
Idős sofőrök a volán mögött: hol a határ?
Két szomorú tragédia is rámutatott az időskori autóvezetés biztonsági kérdéseire. Csütörtökön egy 90 év körüli férfi ütközött frontálisan egy busszal Furkópuszta közelében, míg november elején Hőgyésznél egy 83 éves férfi szenvedett hasonló balesetet. Mindkét idős sofőr a helyszínen életét vesztette.
A szörnyű esetek újra felszínre hozták a kérdést: meddig biztonságos idős korban autót vezetni? Magyarországon az egészségügyi alkalmassági vizsgálatokat 70 éves kor felett háromévente kötelező elvégezni, ám egyre több szakértő sürgeti a szigorúbb ellenőrzéseket. Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy milyen szabályokat kéne alkalmazni az idős sofőrök esetében.
Nagyobb felelősség a családok és háziorvosok kezében
A témával kapcsolatban Magyar Lajos gépjárművezető-szakoktató hangsúlyozta: „Nem egyformán öregszünk meg. Vannak olyan idősek, akik még kiemelkedően jól reagálnak, míg másoknak a reflexei, mentális és fizikai állapota már nem teszi lehetővé a biztonságos közlekedést. A családnak és a háziorvosnak is óriási szerepe van abban, hogy mikor tegye le az illető a kocsikulcsot.”
A szakértő ugyanakkor hozzátett: vannak nagyon jó példák, Marcaliban szimulátorral ellenőriztük a hivatásos sofőröket, egy '42-es születésű, vagyis 82 éves férfi reakció ideje 0,5-ös, azaz kiváló volt. Minden rendben volt nála, ahogy leszállt a szimulátorról, beült a 24 tonnás járművébe, és indult külföldre egy szállítmánnyal. – A válaszom tehát az, nem kell szigorúbb szabályokat hozni az idősebb sofőrök ellen, de nagy felelőssége van a háziorvosnak és a családnak abban, mikor tegye le a kocsikulcsot az érintett.
Van, ami az idős sofőrök mellett szól
Számos kutatás alátámasztja, hogy az időskori vezetés nem feltétlenül jelent nagyobb kockázatot. Az idősebb sofőrök általában kevésbé vállalnak kockázatot, ritkábban vezetnek ittasan vagy drog hatása alatt, és sokéves tapasztalatuk gyakran ellensúlyozza a korral járó hátrányokat. Ugyanakkor a romló reflexek, látás- és hallásproblémák, valamint a gyógyszerek mellékhatásai növelhetik a balesetveszélyt.
Egyensúly a biztonság és a szabadság között
A vezetés sok idős ember számára a szabadság szimbóluma, különösen vidéki területeken, ahol a tömegközlekedés kevésbé elérhető. Ezért a szakértők szerint a cél nem az idősek ellehetetlenítése, hanem a biztonság és az egyéni jogok közötti egyensúly megteremtése.
Az elmúlt hetek tragédiái fájdalmasan emlékeztettek arra, hogy a döntés nemcsak egyéni, hanem közösségi felelősség is. Ahogy Magyar Lajos mondta: „Nem kell szigorúbb szabályokat hozni, de a családnak, a háziorvosnak és magának az érintettnek is el kell fogadnia, ha eljött az idő, hogy letegye a kormányt.”