2024.12.17. 16:00
Kényszerleszállás Őcsényben: exkluzív részleteket árult el a pilóta
Beszéltünk a pilótával, aki vasárnap futómű nélkül tett le egy Cessna 172 típusú kisrepülőgépet Őcsényben. A kényszerleszállást végrehajtó Berta Zsolt több ezer órányi repülést tud már maga mögött.
Több mint ötezer repüléssel töltött óra van a pilóta mögött, aki vasárnap sikeres kényszerleszállást hajtott végre az őcsényi repülőtéren. Berta Zsolt ebből több mint háromezer órát oktatópilótaként töltött a levegőben, pályafutását pedig vadászpilótaként kezdte Taszáron. Az ominózus vasárnapi repülés azonban nem úgy indult, hogy ő irányította a Kalocsáról felszálló Cessna 172 típusú kisrepülőgépet. Kezdetben biztonsági pilótaként vett részt a repülésben, a gépet egy korábbi növendéke vezette, akiről annyit árult el rejtélyesen, hogy egy színművészről van szó, aki érvényes szakszolgálati engedéllyel rendelkezik, de mivel már régóta nem repült, kérte, hogy együtt menjenek.

Forrás: Beküldött fotó
Szinte sértetlen maradt a gép a kényszerleszállás után
A kalocsai repülőtéren éppen úgynevezett átstartolásra készültek, amikor a földhöz közelítve furcsán kezdett viselkedni a gép. Berta Zsolt ekkor átvette az irányítást, bár még nem sejtette, hogy komoly baj van. A manőver ismétlése során ismét nem a megszokott módon viselkedett a repülő, ezért úgy döntöttek, hogy mivel a kalocsai reptéren nem tartózkodik senki, Jakabszállás felé veszik az irányt.
Berta Zsolt rádión felvette a kapcsolatot az ottani repülőiskola vezetőjével, Mészáros Imrével. A repülőtér fölé érve, távcsövön keresztül ő állapította meg, hogy hiányzik a Cessna jobb oldali futóműve. A pilóta ekkor jelezte a problémát a gép tulajdonosának, aki azt kérte, Őcsényben tegyék le a repülőt. Ezért hívta Michna Ottót, az őcsényi repülőtér üzemeltetőjét, hogy készítse elő a terepet a kényszerleszálláshoz.

Forrás: Beküldött fotó
Nagyjából 40-45 perc alatt értek Őcsénybe, ahol már a tűzoltók, mentők, rendőrök várták a landolást. A két pilóta szintén felkészült. Amikor már minden adott volt, a színművész áramtalanította a gépet, Berta Zsolt leállította a motort, és úgynevezett kilebegtetéssel megkezdte a leszállást. A szembeszél is kedvezett a manővernek, így 30-40 kilométer/órás sebességre lassult a gép, majd szinte karcolás nélkül földet ért, javítható állapotban maradt. A legdrágább alkatrészek, a motor és a légcsavar nem sérültek, a szárnyak épek maradtak.
Hajszálrepedés okozhatta a futómű leszakadását
Berta Zsolt úgy véli, valószínűleg egy hajszálrepedés okozhatta a futómű leszakadását. Egy ennyi idős, negyven év körüli repülőnél előfordulhatnak ilyen sérülések, amelyek a festés miatt nem látszanak, így hiába ellenőrzik a gépet felszállás előtt, nem veszik észre. A rutinos pilóta hozzátette, hogy a pályafutása során volt már hasonló eset, de a vele repülő színművész még nem élt át hasonlót, bár neki is komoly tapasztalatai vannak a repülés terén, és nyugodt tudott maradni. – Az oktatás során számos helyzetre felkészítjük a tanulókat, hogy kritikus helyzetben megfelelően tudjanak reagálni – hangsúlyozta Berta Zsolt.