Jön a kétfaktoros azonosítás

2024.12.14. 12:36

Januártól új korszak kezdődik: erre kell odafigyelni az Ügyfélkapu+ regisztrációjánál

Az ünnepek után, január 16-tól új időszámítás kezdődik a közigazgatásban. A hagyományos Ügyfélkapu belépést az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgár alkalmazás veszi át, amely biztonságosabbá és egyszerűbbé teszi az elektronikus ügyintézést.

Fotó: Mediaworks

A legtöbb ember fél a változástól, valami csapdát sejt ott, ahol egyébként egyenes az út. Talán sokan így vagyunk azzal a hírrel is, hogy megszűnik az eddigi Ügyfélkapu profilunk és átveszi a helyét az Ügyfélkapu+ fejlesztés, illetve az ehhez kapcsolódó applikáció, a DÁP, vagyis Digitális Állampolgárság. Az Ügyfélkapu+ rendszerrel kapcsolatban Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője is fogalmazott: „Ez egy csendes digitális forradalom, amely egyszerűbbé, gyorsabbá és biztonságosabbá teszi az állampolgári ügyintézést.” A kérdés már csak az, hogy ki, mikor csatlakozik ehhez a forradalomhoz. Az idő sürget, hiszen január 16-án már csak az új rendszerrel lehet belépni az Ügyfélkapu felületére.

ügyfélkapu+
Az Ügyfélkapu+ regisztrációhoz személyesen kell bemenni a kormányablakba
Fotó: H. Baranyai Edina

Mit tud az Ügyfélkapu+ és a DÁP?

Az Ügyfélkapu+ a szokásos felhasználónév-jelszó páros helyett kétfaktoros azonosítást vezet be. Ez azt jelenti, hogy a bejelentkezés során egy egyszer használatos, időalapú jelszót (TOTP) is meg kell adni, amelyet az applikáció vagy a rendszer küld nekünk. Ez csökkenti a kibertámadások kockázatát. A DÁP pedig nem csupán egy belépési eszköz, hanem egy igazi digitális „svájci bicska”, ami számos funkciót kínál. Nézzük sorban, hogy miket is: 

  1. Személyazonosítás: Igazolhatjuk magunkat például rendőri igazoltatáskor, vagy hivatalos ügyintézés során.
  2. Digitális erkölcsi bizonyítvány: Magyarország első teljesen digitális okmánya, azonnal letölthető és továbbítható hivatalos ügyekhez.
  3. Gépjárműadatok kezelése: Láthatjuk a tulajdonunkban lévő járművek adatait, amelyeket hitelesített formában megoszthatunk vagy használhatunk ügyintézéskor.
  4. Digitális aláírás: Dokumentumokat hitelesíthetünk, anélkül, hogy kinyomtatnánk őket.
  5. Időpontfoglalás kormányblakokba: Egyszerűbbé válik az ügyintézés megszervezése.
  6. Bejelentkezés állami weboldalakra: Gyors és zökkenőmentes belépés jelszó és felhasználónév nélkül.

Mi lesz a régi Ügyfélkapuval?

Fontos, hogy az Ügyfélkapu rendszere nem szűnik meg, csupán a belépés módja változik. Azok a felhasználók, akik nem regisztrálnak az Ügyfélkapu+ kezelőfelületre, nem tudnak majd hozzáférni a korábbi Ügyfélkapu fiókjukhoz sem. Ezért is fontos a január 16-i határidő betartása. A regisztrációhoz a Digitális Állampolgár applikáció letöltése és aktiválása szükséges, amelyhez személyesen meg kell jelenni valamelyik kormányablakban. 

Karnok Csaba
Az Ügyfélkapu+ felületén sokkal több közigazgatási ügy intézhető majd online
Fotó: Karnok Csaba

Vélemények az új rendszerről

Márta, aki nyugdíjasként eddig is használta az Ügyfélkaput, kissé aggódva áll a változások elé. „A kétfaktoros azonosítástól kicsit tartok, mert a banki belépéseknél mindig elakadok. De megértem, hogy ez a biztonság érdekében történik.” Ezzel szemben a 28 éves Gábor már lelkes használója a Digiális Állampolgár alkalmazásnak. „Sokkal gyorsabban így az ügyintézés, például a gépjárműadóval kapcsolatos dolgokat is pár kattintással el tudtam intézni. Az erkölcsi bizonyítvány igénylése is meglepően gördülékenyen ment.” Nem mindenki ilyen felkészült azonban. Lajos kisvállalkozó, bevallotta, hogy még nincs Ügyfélkapuja. „Nem igazán volt rá szükségem eddig. Eléggé tartok tőle, de a feleségem is nyüstöl, hogy nem lehetek ennyire maradi. Meglátjuk, de nem foglalkoztat a kérdés.”

Hogyan lehet regisztrálni?

  1. Töltse le a Digitális Állampolgár alkalmazást: Az applikáció ingyenesen elérhető a Google Play és az App Store áruházakban.
  2. Személyes regisztráció egy kormányablakban: Az egyszeri személyes jelenlét sajnos elkerülhetetlen, e nélkül nem működik a regisztráció.
  3. Használja az alkalmazást : Az applikáció segítségével már intézheti is hivatalos ügyeit.

Miért éri meg az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár?

A rendszer 2026-ra a legtöbb közigazgatási ügyet lefedi majd, a tervek szerint akár bankszámlák kezelésére és közműfizetésre is használható lesz a jövőben.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában