2025.01.21. 09:57
Ügyfélkapu: még egyszer bejelentkezhetünk
Megszűnt az Ügyfélkapu és január tizenhatodikán lejárt az Ügyfélkapu+ regisztrációjának határideje. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Tolna vármegyei ügyfélszolgálatától azonban azt a tájékoztatást kaptuk, hogy még egyszer be lehet jelentkezni az Ügyfélkapura és beállíthatjuk az Ügyfélkapu+-t.
A NAV Tolna vármegyei ügyfélszolgálatától megtudtuk, hogy bár már megszűnt a lehetősége az Ügyfélkapu+ beállításának, információik szerint még egyetlen egyszer be lehet jelentkezni az Ügyfélkapura az ugyfelkapu.gov.hu oldalon, és be lehet állítani az Ügyfélkapu+-t. Eközben az Europion (korábban Opinio) piac- és közvéleménykutató vállalat felmérést készített az Ügyfélkapura való átállásról.

Ügyfélkapu: felmérés az átállásról
Az Ügyfélkapu+ és Digitális Állampolgárság applikációra való átállási folyamatával a tizenhat év feletti magyar lakosság negyvenhét százaléka teljes mértékben, további harminchat százaléka „valamennyire” tisztában volt, és csupán hat százalék az aránya azoknak, akik egyáltalán nem voltak vele tisztában. A január tizenhatodikai határidő előtti napokban a válaszadók ötvenhét százaléka már sikeresen elvégezte az átállást, de tizenkét százalék elakadt a folyamatban.
A maradék harmincegy százalék vagy el sem kezdte az átallást, de tervezi (húsz százalék), vagy egyáltalán nem foglalkozik elektronikus ügyintézéssel (tizenegy százalék). Az idősek, a hatvan év felettiek körében sem magasabb az elektronikus ügyintézéssel egyáltalán nem foglalkozók aránya az országos átlagnál. Azonban a legalacsonyabb iskolázottsági kategóriában, a nyolc általánost végzettek között jelentősen (huszonhat százalék), illetve az alacsony jövedelműek és a falvakban élők körében (tizenkilenc százalék, illetve tizenhat százalék) valamennyire meghaladják az országos átlagot.

Népszerűbb az Ügyfélkapu+
Körülbelül minden ötödik, tizenhat év feletti magyar (huszonegy százalék) ment már be kormányablakba segítségért. A kormányablakos segítségre szorulók aránya a legalacsonyabb iskolázottsági csoportban kiemelkedő (ötvennyolc százalék). Az elektronikus ügyintézést igénybe vevők többsége inkább az Ügyfélkapu+-t tervezi használni (ötvennégy százalék) és csak huszonnégy százalék tervez élni a Digitális Állampolgárság applikáció lehetőségével.

A társadalom az átállási folyamat megítélésében megosztott. Közel ugyanannyian értékelik inkább, vagy nagyon negatívnak a folyamatot (harminckét százalék), mint ahányan inkább, vagy nagyon pozitívnak (harminc százalék). A legidősebb korcsoport tagjai, a hatvan év felettiek kritikusabbak az országos átlagnál (negyvenkét százalék) annak ellenére, hogy nem szorultak jelentősen nagyobb arányban segítségre (vagy akadtak el a folyamatban), mint a társadalom egésze.