Elektronikussá ügyintézés

2025.01.16. 17:30

Új szabályok szerdától: mindenkire vonatkozik, aki ingatlant ad el, vagy vesz

Az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény 2025. január tizenötödikén lépett hatályba. A törvénynek köszönhetően a jövőben elektronikussá válik az ügyintézés, amely mindenkit érint, aki a jövőben házat vagy termőföldet ad-vesz. Új szabályok szerdától.

Még várhatóan több hét, amíg az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer elindul, fokozatosan vezetik be az ország egyes kormányhivatalaiban, tájékoztatta lapunkat dr. Pesthy Endre, a Szekszárdi Ügyvédi Kamara titkára, ügyvéd. Új szabályok szerdától. 

Új szabályok szerdától: Az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény 2025 január tizenötödikén, szerdán lépett hatályba. A törvénynek köszönhetően a jövőben elektronikussá válik az ügyintézés, amely mindenkit érint, aki a jövőben házat vagy termőföldet ad-vesz Fotó: Shutterstock
Új szabályok szerdától: Az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény 2025 január tizenötödikén, szerdán lépett hatályba. Elektronikussá válik az ügyintézés, amely mindenkit érint, aki a jövőben házat vagy termőföldet ad-vesz. Fotó: Shutterstock

Új szabályok szerdától: ingatlanvásárlók, eladók figyelem!

Tehát a jogszabály ugyan már szerdán hatályba lépett, ám ezzel együtt nem indult be az e-nyilvántartási rendszer. Az elektronikus ingatlan-nyilvántartás így a mai naptól még egyelőre nem érinti például a Tolna vármegyei ügyvédeket és az ingatlan eladókat, vevőket, de erre rövidesen sor kerül. Az átmeneti időben továbbra is hagyományosan, papíralapon működik a rendszer, és egy ideig még a két rendszer, a hagyományos és az elektronikus együtt is fog működni.

Elektronikus eljárás

Az e-nyilvántartási rendszer lényege, hogy elektronikus eljárássá alakul az ingatlan adás-vétel. Az eljárás megindítására az ügyfél és ügyvéd közötti meghatalmazás jogosít, amelyet így elektronikusan kell aláírniuk. Ezután az eljárás elektronikusan folytatódik tovább. Az új szabályozásnak meg kell könnyítenie az ügyintézést, hiszen felgyorsítja és a hitelesség szintjét is emeli. Dr. Pesthy Endre a rendszer egyik legnagyobb előnyének nevezte az automatikus döntéshozatalt, amely lehetővé teszi a huszonnégy órán belüli ingatlan tulajdonosváltást az egyszerűbb tartalmú szerződések esetében. Emellett az elektronikus aláírásokkal beszűkül annak lehetőség, hogy például az adatokkal visszaélve valótlan tartalmú iratok készüljenek el, jelentősen nő az ingatlan ügyletek biztonsága – mondta. 

Vizsgáztatják az ügyvédeket

Az új rendszerben ingatlan adás-vételt, vagy más bejegyzéseket ügyvéd vagy közjegyző útján lehet kezdeményezni. Az ügyvédeknek a közreműködéshez külön oktatást és vizsgát írtak elő. Hozzátette: az e-ingatlan nyilvántartási rendszer egyébként két éve indult volna. A rendszer formálása miatt közben is történtek változások, amelyek követése jelentős teher a közreműködők, így az ügyvédek számára is. Dr. Pesthy Endre ismertette, hogy az életbe lépett jogszabály mellett az ingatlan-nyilvántartási törvény is változik, amely a papíralapú eljárásokat is érinti. Például: eddig általában a vevő írta alá az ügyvéd megbízását. Ám mostantól elvárás, hogy az adott ingatlanügylet minden érintett fele, például az eladó és haszonélvező meghatalmazásával is rendelkezzen az ügyvéd. Egy másik példát is említett: változik az ingatlan tulajdoni lapok szerkezete, az ügyvéd még több adatot fog tudni ellenőrizni. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában