2025.02.13. 07:00
Idős sofőrök a volán mögött
Egyre több vitát szít, hogy hány éves korig vezessenek autót az idős korosztály tagjai. A múlt év végén, Tolnában két szomorú tragédia is rámutatott az időskori autóvezetés biztonsági kérdéseire. Egy 90 év körüli férfi ütközött frontálisan egy busszal Furkópuszta közelében, míg november elején Hőgyésznél egy 83 éves férfi szenvedett hasonló balesetet. Az idős sofőrök a helyszínen életüket veszítették.
A szörnyű esetek újra felszínre hozták a kérdést: meddig biztonságos idős korban autót vezetni? Magyarországon az egészségügyi alkalmassági vizsgálatokat 70 éves kor felett háromévente kötelező elvégezni, ám egyre több szakértő sürgeti a szigorúbb ellenőrzéseket. Megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy milyen szabályokat kéne alkalmazni az idős sofőrök esetében.

Forrás: Shutterstock/illusztráció
Az idős sofőröket sokat kritizálják, pedig a balesetek többségét nem ők okozzák
A jelenlegi magánoktatás rendszere azért nem teljesen megfelelő, mert a gyengébb képességű tanulókat is átengedik, hiszen az oktató bevétele akkor nő, ha minél több a tanulója. Ez persze nem általános, de van rá példa – írták a témával kapcsolatban olvasónk.
Azt is fel kellene mérni, hogy nem kell mindenkinek jogosítvány. Ez nem általános iskola, ami kötelező. Aki, egy bizonyos mennyiségű vizsga letétele után sem képes megfelelni a követelményeknek, azt véglegesen ki kell zárni, mert a képességei nem lesznek jobbak – írta egy másik olvasó.
Tehát, nem az időseket kell megkülönböztetni, hanem mindenki bizonyítson, minden újabb jogosítvány-érvényesítés alkalmából.
Nem egyformán öregszünk meg, ezért nem lehet egy szabállyal elintézni
A témával kapcsolatban Magyar Lajos gépjárművezető-szakoktató hangsúlyozta: „Nem egyformán öregszünk meg. Vannak olyan idősek, akik még kiemelkedően jól reagálnak, míg másoknak a reflexei, mentális és fizikai állapota már nem teszi lehetővé a biztonságos közlekedést. A családnak és a háziorvosnak is óriási szerepe van abban, hogy mikor tegye le az illető a kocsikulcsot.”
A szakértő ugyanakkor hozzátette: vannak nagyon jó példák, Marcaliban szimulátorral ellenőriztük a hivatásos sofőröket, egy 42-es születésű, vagyis 82 éves férfi reakció ideje 0,5-ös, azaz kiváló volt. Minden rendben volt nála, ahogy leszállt a szimulátorról, beült a 24 tonnás járművébe, és indult külföldre egy szállítmánnyal.
– A válaszom tehát az, nem kell szigorúbb szabályokat hozni az idősebb sofőrök ellen, de nagy felelőssége van a háziorvosnak és a családnak abban, mikor tegye le a kocsikulcsot az érintett – mondta a szakoktató.
Eljött az idő, le kellett tenni a slusszkulcsot
A múltkoriban egy idős hölggyel beszélgettem. Tele szatyrokkal indult a bevásárlóközpontból. Szomorúan említette, mióta letette az autóját sokkal nehezebb lett az élete. Nem szereti a gyermekeit ugráltatni – bár azok mindig mondják, nyugodtan szóljon, ha kell segítség – ők is elfoglaltak. Bonyolultabb lett a bevásárlás, az orvoshoz való járkálás, a mindennapi élet, mióta nincs autó. De be kellett látnia, már nem alkalmas az autóvezetésre, lassúak a reflexei.
Egyensúly a biztonság és a szabadság között
A vezetés sok idős ember számára a szabadság szimbóluma, különösen vidéki területeken, ahol a tömegközlekedés kevésbé elérhető. Ezért a szakértők szerint a cél nem az idősek ellehetetlenítése, hanem a biztonság és az egyéni jogok közötti egyensúly megteremtése.
Ahogy Magyar Lajos mondta: „Nem kell szigorúbb szabályokat hozni, de a családnak, a háziorvosnak és magának az érintettnek is el kell fogadnia, ha eljött az idő, hogy letegye a kormányt.”