Első a biztonság

2025.02.09. 07:40

Nincs kibúvó, szükség van megbízható gumira

Nem sokáig tartott a tavaszias időjárás, az autóvezetőknek az utóbbi napokban és az elkövetkezőkben is még télies útviszonyokra kellett és kell készülniük. Jól jön tehát továbbra is az autókon a téli gumi.

Úgy tűnik, egyelőre nem hogy a téli gumikat nem nélkülözhetjük, de továbbra is számolni kell a jeges-havas utakkal. Mit tehetünk téli körülmények között, ha biztonságosan akarunk autózni? Erre a kérdésre adnak választ a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szakértői tanácsai.

A felelős autóvezetők már ősszel gondoskodtak a téli gumik felszereléséről
A felelős autóvezetők már ősszel gondoskodtak a téli gumik felszereléséről
Fotó: Mártonfai Dénes

Önszántunkból döntsünk a téli gumi mellett

Tapasztalatuk szerint a hazai autóvezetők a téli gumiabroncsot jellemzően a „sokadik” helyre sorolják. Pedig a magyar éghajlati viszonyok között sajnos nincs kibúvó: téli abroncsok nélkül nincs biztonságos téli közlekedés. Ennek ellenére – számos európai országgal ellentétben – a használatukat Magyarországon még nem teszi kötelezővé jogszabály. De önszántunkból is érdemes az időjárásnak megfelelő csere mellett dönteni, mert a téli gumikat arra találták ki, hogy 7 Celsius foknál hidegebb aszfalton is kellő tapadást biztosítsanak. Ennek megfelelően alakították ki a mintázatát és az anyagának összetételét.

További kérdés, hogy mekkora nyomás legyen az abroncsokban? A megfelelő érték az, amit az autó kézikönyvében, vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gépkocsi gyártója. A kis táblázatban eltérő értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel-, illetve benzinmotorra, és megint mást, ha utánfutót vontatunk. Ha a nyomást meleg gumiabroncson ellenőrizzük, a gyártó által előírt számokhoz körülbelül 0,3 bart hozzá kell adni.

A pótkerékről se feledkezzen meg!

Tipikus hiba, hogy a legtöbben elfelejtik a csomagtartó mélyére elásott pótkerékben ellenőrizni a nyomást, ebben az esetben egy váratlan kerékcserénél jöhet a kínos meglepetés. A megoldás, ha a pótkereket az előírt legmagasabb abroncsnyomásra fújjuk az esetleges szivárgás miatt. A rendszeres nyomásvesztés az abroncs, illetve a kerék szerelési hibájára is utalhat. Ez esetben tanácsos szakemberhez fordulni. A látszólag rendben lévő abroncsok nyomását is ellenőrizni kell, havonta legalább egyszer. Erre lehetőség van a benzinkutakon. Az optimális persze az lenne, ha a teljesen hideg abroncsokban lévő nyomást tudnánk ellenőrizni, például még reggel, otthon egy házi kompresszor segítségével, ugyanis az így mért szám a leghitelesebb a mérés szempontjából. Ami pedig a profilmélységet illeti, téli abroncsok esetén négy milliméter az ajánlott.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában