2025.04.26. 06:00
Itt a kötelező bringás jogsi, ennyi idő múlva vezetik be
Pár hét és jöhet a bicikliseknek is a jogosítvány. A kötelező bringás jogsi minden bizonnyal sokak érdeklődését keltheti fel, ugyanis a felmérés alapján a magyar lakosság 70 százaléka szokott legalább alkalomadtán bicajozni, 17 százalék számára a kerékpár elsődleges közlekedési eszköz.
Minden téren fontos a baleset-megelőzés, legyen szó bármilyen közlekedési újdonságról, sokakat foglalkoztathat, hogy alapvetően milyen módosításokra lehet számítani. Mint már korábban is foglalkoztunk a témával, a nyáron kötelezővé válhat a jogosítvány a bicikliseknek. Pár hét és jöhet a bringás jogsi.

Fotó: Makovics Kornél
KRESZ: nyáron jöhet a kötelező bringás jogsi
A biciklisek a gyalogosoktól és az autósforgalomtól is szeparált úttestet használnak legszívesebben. Járdán nem szívesen tekernek, akkor sem, ha bicikliútnak is fel van festve. KRESZ-módosítás készül, a tervek szerint megszüntetnék a kötelező bicikliút-használatot. Lakott területen belül egyáltalán nem lenne kötelező, lakott területen kívül csak a sportkerékpárosoknak nem, ami új fogalom lenne a KRESZ-ben, és sportlicenc kiváltásával lehetne elérni.
Sportkerékpárosoknak kötelező lenne a sisakviselés
Új fogalmat vezetne be a KRESZ-be egy készülő módosításcsomag: a sportkerékpárost. A terv szerint az a biciklis minősülne sportkerékpárosnak, aki kiváltja a versenyzői licencet, illetve a biciklijének meg kellene felelnie bizonyos előírásoknak, továbbá a sportkerékpárosoknak kötelező lenne a sisakviselés. A sportkategóriának azért lenne jelentősége, mert a KRESZ jelenleg kötelezővé teszi a bicikliseknek a dedikált kerékpáros infrastruktúra használatát. Ahol van bicikliút vagy gyalog- és kerékpárút, ott a bringások nem tekerhetnek a párhuzamos úton, úttesten. A módosításcsomag ezt a kötelezettséget kivenné a KRESZ-ből. Lakott területen belül minden kerékpáros, lakott területen kívül viszont csak a sportkerékpárosok mentesülnének a kötelező bicikliút-használat alól.
A magyar városokban még mindig nagyon sok az elavult kerékpáros infrastruktúra, a járdán vezetett, osztott és osztatlan gyalog- és kerékpárút. A baleseti statisztikák szerint a legtöbb baleset ilyen, járdán vezetett kerékpárúton éri a bicikliseket, a kereszteződésekben.
Érdemes lenne időnként feleleveníteni a közlekedési ismereteket
A bátaszéki Feledi Tamás fontosnak tartja, hogy az autósokon kívül időnként a kerékpárosok is felelevenítsék a közlekedési ismereteiket.
– A gyerekeimmel szoktunk bicajozni a kerékpárúton – mondta. – Örülök, hogy van bringaút itt a környezetünkben is, és a gyerekekkel biztonságosan lehet közlekedni. Szerintem a kerékpározás egy kiváló szabadidős tevékenység, gyerekkorom óta szeretek bicajozni, mely tevékenység az egyensúlyérzéket, a távolság, illetve a sebesség érzékelést is fejlesztheti.