2025.05.05. 16:30
„Aki olvas, nem lepődött meg” – könnyebb volt a magyarérettségi, mint vártuk (podcast és galéria)
Túl vagyunk az írásbeli érettségi első napján. Nem volt túl bonyolult az idei középfokú magyarérettségi feladatsor, mondta podcastünkben Orbán György, a TMSZC Bezerédj Középiskola magyar tanára.
A magyarérettségi írásbeli feladatsora három részre tagolódott, egy szövegértéses, egy kvíz jellegű feladatból állt, és egy műelemzést vagy esszét kellett írnia a diákoknak. Magyar nyelv és irodalomból közép szinten országosan 1140 helyszínen 77 972, emelt szinten 61 helyszínen 2278 vizsgázó tett érettségit.

Fotó: Denes Martonfai
Névtan világába vezetett az első feladat a magyarérettségin
Minden évben gondolkodunk azon, vajon milyen témákkal kell számolni, de a tippelés még soha sem sikerült, így jobb, ha az ember arra készül, hogy tisztességesen megpróbáljon mindent megtanítani – mondta Orbán György. Az idei középszintű feladatsor első 90 percében egy szöveget kellett értelmezni, majd egy irodalmi műveltségi feladatsort kellett megoldani. A szövegértéses feladat a névtan világába vezetett. Rácz Judit nyelvész egyik munkájához kötődő kérdésekre kellett megadni a válaszokat. – Azt gondolom, aki rendszeres olvas, azok számára ez egy jól értelmezhető szöveg volt – mondta Orbán György. Az irodalmi kvíz-szerű feladatot tavaly vezették be a rendszerbe, ami elsősorban a gyerekek tárgyi tudását méri fel. Az persze kérdés, hogy az irodalom tanításban erre kell-e a hangsúlyt fektetni, vagy arra, hogy a gyerekek megtalálják önmagukat egy műben, és értelmezni tudják annak mondanivalóját. E tekintetben vita zajlik a szakmában – fűzte tovább a gondolatot a pedagógus.
Örkény vagy a magyar történelem az irodalomban
A feladatsor harmadik elemében választhattak a vizsgázók. Egyrészt Örkény István Meddig él egy fa című novellájának műértelmező szövegalkotása volt a feladat. Ebben az a nehézség, hogy jellegében kevésbé van benne az abszurd és a groteszk, amit év közben Örkényből tanítottunk, így félő, hogyha valaki ezt kereste benne, rossz úton indult el – taglalta a feladatokat Orbán György. A másik feladat egy kifejtős esszé volt, amelyben történelmi eseményeknek az irodalomban való megjelenítését kellett értekezni, három-öt példa szemléltetésével. – Azt gondolom, hogy a magyar irodalom bővelkedik ilyen típusú művekben akár lírai, akár epikus művek között is számosat olvashattak a gyerekek. Megítélésem szerint ez egy nagyon kellemes, jól feldolgozható témakör. A teljes érettségi feladatsorról egyébként az a véleményem, hogy nem állította megoldhatatlan akadályok elé tanulókat – összegezte a mai nap kihívásait Orbán György.
Megkezdődött a magyarérettségi, már a feladatokat is tudjuk!
Fotók: Mártonfai Dénes
Teol.hu podcast
- Hunyadi hadjárat és emancipáció – szakemberrel elemeztük ki a történelemérettségi feladatait
- Ez volt a 2025-ös matekérettségi: nem mindenki örült a feladatoknak (podcast és galéria)
- Szekszárdi tehetség Japánban: Nyemcsok Máté oszakai élményei
- Gulyás Katalin: „Ha baj van, nem tudják, mit kell tenni, lefagynak a helyzettől”
- Seregnyi program Szekszárdon a Városi Retró Majálison