Teol.hu podcast

2025.05.06. 17:30

Ez volt a 2025-ös matekérettségi: nem mindenki örült a feladatoknak (podcast és galéria)

Kedden matematikával folytatódott az írásbeli érettségi a középiskolákban. Szekszárdon az I. Béla Gimnáziumban 95 maturandus tett bizonyságot arról, hogy az évek során miként sajátították el ezt az alapvető tudományt. Középszinten három, az emelt szintű vizsgát tevőknek négy órán belül kellett a matekérettségi feladatait megoldani.

A végzős diákok most egyesével ültek az asztaloknál, tilos volt a telefon, az okosóra, segédeszközként csupán hagyományos számológép, körző, vonalzó, szögmérő és a négyjegyű függvénytáblázat volt megengedett a matekérettségi szigorú szabályainak megfelelően.

matekérettségi
Nem volt gyaloggalopp a matekérettségi 2025-ben
Fotó: Denes Martonfai

Ezeket a feladatokat kellett megoldani a matekérettségin

A középszintű matematika írásbeli első részére háromnegyed óra volt, ezalatt egyszerűbb alapfogalmakkal kapcsolatos feladatokat kellett megoldani. Halmazok közös elemeit, különbségét, vagy két szám legkisebb közös többszörösét meghatározni, átlagot számolni kellett. A második részben, erre 135 perc volt, már bonyolultabb kérdések is voltak vektoros és a koordináta-geometriás, valószínűség-számításos feladatok.

Az emelt szintű vizsga két részből állt, s 240 percig tartott, a akik ezt választották, bonyolultabb feladatokat kaptak.

Mikor, túl a nehezén, az érettségizők fáradt, kipirult, de legtöbben bizakodó arccal jöttek lefelé a lépcsőn, sorolták: Valaki mondta, egy életre megutálta a túró rudit, mert ki kellett számolni a térfogatát, s hogy mennyi a felületét borító csokimáz. Ez pedig neki nem ment. A sodrófa diagram pedig valakinek azért volt meglepő, mert átnézte a tavalyi matek írásbelit, akkor is volt, idén nem számított rá. Néhányan pedig már a következő megmérettetésre, így a történelem érettségire koncentráltak, azt latolgatták, lesz-e kérdés például az 56-os forradalomról, vagy a Rákosi korszak éveiről.

Fotó: Denes Martonfai

Havelka Gyöngyi matematika tanár, a gimnázium megbízott főigazgatója pedig úgy összegezte a délelőtti feladatokat, azok a korábbi évekhez hasonló típusúak voltak. Egy korrekt feladatsor, ami jól megoldható, amelyeket a tanulók gyakoroltak. Jórészt kapcsolódnak a mindennapokhoz is, mert, ha nem is konkrétan a sodrófa diagrammal, de átlagszámítással, statisztikai adatokkal a hétköznapi életben is találkoznak, és jó, ha tisztában vannak vele.

Szepesi László Havelka Gyöngyivel hosszabban beszélgetett a mostani megmérettetésről, melyet itt hallgathat meg:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában