2025.05.13. 06:00
Itt az új KRESZ: gyorsabban hajthatunk
Az Építési és Közlekedési Minisztérium lehetőséget adott arra, hogy megismerjék az érintettek az új KRESZ elkészült koncepcióját – jelentette be Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár a Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozat megnyitóünnepségén, a múlt hét végén. Mintegy 70 szervezet és több mint 100 szakértő bevonásával, 6 munkacsoportban készült az új KRESZ.
A Közlekedéstudományi Egyesület által szervezett országos rendezvénysorozat megnyitóján a közlekedésért felelős államtitkár elmondta, az Építési és Közlekedési Minisztérium az elmúlt egy évben páratlanul széleskörű együttműködésben, szakmai és érdekképviseleti szervezetekkel együtt dolgozva készítette el az új KRESZ tervezetét.

Új KRESZ: több mint hétszáz észrevételt, javaslatot dolgoztak fel
Mintegy 70 szervezet és több mint 100 szakértő bevonásával, 6 munkacsoportban készült az új KRESZ, 7 széleskörű workshop, és több száz szakértői egyeztetés keretében több mint 700 észrevételt, javaslatot dolgoztak fel. A szakmai munka alapján elkészült szabályozási koncepciót a közlekedési tárca benyújtotta a kormánynak, amely első olvasatban megtárgyalta.
Erre lehet számítani: tilos a mobilhasználat, nagyobb sebességhatár
Apróságnak tűnhet, de életet menthet, ha gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Hasonlóan közvetlenül balesetmegelőző ötlet, hogy lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön, továbbá, hogy az óvodák és iskolák közelében suli/ovi övezeteket hoznának létre speciális szabályokkal. Egyebek mellett ezeken a helyeken, tanítási időben fokozott óvatosságot várnának el a járművezetőktől, a sebességhatár pedig 30 kilométer/óra lenne.
Mivel a forgalom nagy részét az autók teszik ki, az autósokra vonatkozó szabályok változása különösen fontos. Egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket, egyúttal autóúton a mostani 110 helyett akár 120 kilométer/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 kilométer/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek. Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók, lakott területen kívül mindenhol 70 kilométer/órával mehetnek, autópályán pedig 80-nal, a javaslat szerint viszont az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek.
Ezt a szabályt azzal egészítenék ki, hogy autóútra és autópályára csak olyan járművel, illetve járműszerelvénnyel lehetne felhajtani, amely legalább 70-es tempóra képes, ami 10 kilométer/órával több mint az eddigi alsó határ. A traktorok megengedett sebességét lakott területen kívül 60 kilométer/órára emelnék.
A kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogos övezetben maximum 10 kilométer/órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 kilométer/óra lenne a rájuk vonatkozó sebességhatár.
Végre írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis, amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket.
A szekszárdi szakoktató szerint javulnia kellene a közlekedési morálnak is
Kardos Zoltán, szekszárdi szakoktató elmondta, bízik benne az új kresz-el a közlekedési morál is javulni fog. Ez nagyon ráférne a közlekedőkre. Egyébként uniós elvárás, hogy a közlekedési balesetek számát csökkentsék. Minden törekvés ebben az irányban halad. Minden javaslattal, mely eddig napvilágra került, egyetért. Adatok bizonyítják, hogy lakott területen való sebességkorlátozásnál kevesebb a baleset, mint ott, ahol ez nincs– tette hozzá a szakember.