nekünk kell megérteni őt

2018.11.12. 20:00

Az autista gyereket se rekesszék ki

Minden gyereket megillet, hogy együtt legyen más gyerekekkel. Az integrált oktatás azonban nem azt jelenti, hogy egy autistát ugyanolyan módszertannal, elvárásokkal kell kezelni, mint társait. Ha nem értik meg, és nem a saját igényeihez igazítva fejlesztik, annak felnőtt korára akár katasztrofális következményei is lehetnek. 

Mácz Katalin

Az autizmussal élő gyerekek integrációja volt a Vármegyeházán tartott szakmai konferencia témája. Őszi Tamásné gyógypedagógus egyebek mellett arról beszélt, egy autista gyerek nem úgy kódolja az üzeneteket – legyen az szóbeli, írott vagy akár metakommunikáció –, mint az átlagos társai.

Ugyanakkor az ő sokszor megdöbbentő viselkedésük mögött is egészen sajátos okok húzódhatnak meg. Példaként említette, hogy ha egy csemete a meseolvasás alatt hangosan kopog, akkor azt az óvónéni úgy értelmezheti, hogy rosszalkodik, pedig lehet, hogy csak nem érti a mesét, ami feszültséget okoz benne. Megpróbálja tehát elérni, hogy ne is hallja azt. Az autisták ugyanis a hallott beszédet kódolják a legnehezebben. Ezt úgy lehet érzékletesen illusztrálni, hogy elképzeljük, mit élnénk át, ha a munkahelyünkön egész nap japánul beszélnének, miközben mi alig értjük ezt a nyelvet. A vizuálisan közvetített információt tudják a leghatékonyabban dekódolni. Nagyon jó eszköz lehet a pedagógus számára, ha videomodellekkel igyekszik segíteni a gyermeknek, hogy megértse, adott társas helyzetben miként kell viselkedni.

Az autisták nem értik a társas játszmákat sem, ezért könnyen válhatnak zaklatás, gúnyolódás áldozatává. Sok érintett felnőtt korára úgy emlékszik vissza a diákéveire, mint egy rémálomra. A gyógypedagógus szerint csak akkor van esély az integrált oktatásra, ha a pedagógus megérti a gyerek megismerési folyamatait, a viselkedésének mögöttes okait, valamint az autizmussal járó viselkedési következményeket megérteti a többi diákkal is.

Erőforrás kell

Nehéz dolga van a tanároknak, hiszen amíg például a hallássérült gyerekek egységes reakciókat mutatnak, és oktatásukra létezik egységes módszertan, addig az autizmus tünetegyüttese széles spektrumon mozog. Az autisták sajátosságait egyénenként kell megérteni, és a fejlesztést is egyénre kell szabni. Ehhez azonban módszertani ismeretekre és speciális eszközökre is szükség lenne.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában