Hírek

2010.02.21. 10:51

Súgógép és mutogatós bácsi Mesterházy beszédénél

Mesterházy Attila beszéde az MSZP kampánynyitó eseményén felemásra sikeredetett. Verbális és nonverbális kommunikációja nem volt szinkronban egymással fontos retorikai pillanatokban, az így fellépő diszharmónia jelentősen csökkentette a szónok hitelességét - értékelte az MSZP kormányfőjelöltjének beszédét a Beszédírók Kft.

Beszédírók Kft - Világgazdaság Online

Súgógép és professzionális vizuális környezet

A televíziós felvétel képi világa jól megkomponált volt, a többkamerás felvétel adottságait jól kihasználva, élvezhető vizuális támogatást nyújtott a szónoki produktumnak a közvetítést készítő stáb. A SYMA csarnok vizuális környezetét alapvetően az „MSZP piros” és az „arénaszerűen” körbeültetett hallgatóság díszlete határozta meg. A szónok beszédét két helyszínen mondta el. A pulpitus mögött főleg a párt választási programjának szárazabb, számszerűsített adatait sorolta, míg a szónoki emelvény előtt lazább, a hétköznapi beszédhez közelebb álló stílusban inkább eszmei üzeneteket fogalmazott meg.

A pulpituson elmondottakra jellemző volt, hogy a szónok inkább kötelező elemként „ledarálta” ezen részeket, több helyen rosszul hangsúlyozott, az előadott szövegnek nem volt gondolatritmusa, csak „olvasásritmusa”, melynek legfőbb magyarázata, hogy ezen részeket súgógépről adta elő Mesterházy Attila. Ez a technikai megoldás alapvetően pozitív akkor, ha a szónok jól elsajátítja a használatát. Jelen esetben ez még nem mondható el az MSZP miniszterelnök-jelöltjéről.

A mutogatós bácsi

Mesterházy Attila nonverbális kommunikációjára jellemző volt a kinyújtott mutatóujj rendszeres használata.  Ezt a gesztust – alapvetően fenyegető hatása miatt – csak ritkán javasolt használni a retorikában, hiszen éppen erős kommunikatív súlya miatt könnyen félreérthetővé válik. Ezt a hibát követte el a szónok is, hiszen akkor is ezt a gesztust használta, amikor a következőket mondta: „Olyan politikusokra van szükségünk, akik a nemzetet szolgálni akarják és nem uralkodni rajta.”  Itt a szöveget elmondó szónok egy fenyegető, akarnok, egyáltalán nem szerény, szolgálni kívánó politikus képét kommunikálta gesztusrendszerével, s így egy jelentős retorikai pillanatban diszharmónia alakult ki.

Coming out-vonást és egy szocreál tévéfilmfőcímmel történő búcsúzást is felfedez az elemzés a Mesterházy-beszédben. Erről részletesen itt olvashat

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!