Közélet

2009.04.02. 11:01

Az életre nevel a györkönyi iskola

A mai világban jobban érvényesülni tudó fiatalok kerülnek ki a györkönyi iskolapadból a jövőben. Ezt ígéri az a program, amelynek bevezetéséhez közel negyvenmilliót nyert az önkormányzat.

Vida Tünde

Tanórán társasjátékozni, valószínűleg sok gyerek álma. A györkönyi iskolában viszont valóság. A hatodik osztályosok Kövérné Horváth Szilviával, aki azon túl, hogy természetismeretet tanít, az iskola igazgatója, így játszva foglalták össze az erdő élete című témakört. Az igazgatónő kooperatív technikával tanít, vagyis ahelyett, hogy a katedrán állva magyarázná a gyerekeknek az anyagot, akik passzívan hallgatnák, bevonja őket a munkába. Csoportosan kapnak feladatokat, élményszerűen dolgozzák fel a különféle témákat, például azt, hogy mit tanultak az erdő állat- és növényvilágáról.

Mint mondja, a módszer hatékony, bár a pedagógustól sok pluszt kíván. Így lesz ez abban a programban is, amit májustól vezetnek be egy sikeres, úgynevezett TÁMOP pályázaton. Az intézményvezetők és a pedagógusok még nem látják, nem is láthatják, hogy pontosan mit jelent számukra mindez. Kövérné Horváth Szilvia azt mondja, hogy szükség van új módszerre, hiszen változik a világ, azok a pedagógusok, akik 20-25 éve végeztek, nehezen boldogulnak a mai gyerekekkel a mai körülmények között.

Azt, hogy pályázzon az önkormányzat, az iskola szorgalmazta. Az eredmény már ismert, több mint 38 milliót nyertek, amiből az iskola 24 millió forinttal gazdálkodhat, a györkönyi óvoda 6,4, a bikácsi közel 7 milliót kap. Hogy az összeg nagyságát érzékeltessük: a györkönyi iskola és óvoda idei éves bevétele 45 millió forint.
A pénzt persze nem működésre nyerték, hanem a program bevezetésére, húzta alá az intézményvezető. Ebből fogják finanszírozni egyebek mellett a pedagógusok felkészítését.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Kövérné Horváth Szilvia igazgató a györkönyi iskola hatodik osztályosaival játékos feladatokat oldanak meg. Fontos a diákok tevékeny részvétele órán.
[/caption]

Várhatóan 120-180 órányi tanulás vár azokra a tanárokra, tanítókra és óvónőkre, akik vállalják, hogy a jövőben a kompetencialapú oktatási módszertan szerint dolgoznak. Az ehhez szükséges szemléltető eszközöket és kisebb értékű egyéb tárgyi eszközöket is ebből a keretből finanszírozza az iskola, de az igazgató szavai szerint a leglényegesebb az új módszer meghonosítása. A megfelelő képesítés megszerzése után ugyanis újabb nagy munka vár a pedagógusokra: be kell építeniük az új elveket az iskola pedagógiai programjába, helyi nevelési tervébe, tehát át kell dolgozni ezeket az alapdokumentumokat.

Kövérné Horváth Szilvia elmondta, hogy májusban kezdődik a program, és miután a felkészülés, felkészítés véget ért, egy teljes tanévet ez alapján a módszer alapján kell végigvinniük. Ez persze nem jelenti majd a program végét, a jövőben is így tanítanak a györkönyi iskolában. És, ami az igazgatónő szerint nagyon fontos, hogy az óvodában is e módszer szerint folyik a felkészítés, ami még nagyobb garanciát jelent a sikerhez.

Jól bevált módszert vesz át az intézmény

A kompetencia alapú oktatás a lexikális tudás mellett a készségek fejlesztésére, a nyitottságra, a beilleszkedésre, a kommunikációra, az életben való helytállásra készít fel játékos módszerekkel, melynek során a gyerekek tevékenyen részt vesznek az adott anyag megértésében. - Olyan módszereket veszünk át, amik nagyon jól beváltak, és jól alkalmazhatóak a szövegértéshez, idegen nyelvtanításhoz, matematikai képességfejlesztéshez – fogalmazott az iskolavezető. - Úgy gondolom, hogy pozitív változást hoz a pályázat. Azt várom tőle, hogy olyan rendszert kapunk, amivel a mai gyerek anyagot tudjuk tanítani – tette hozzá. Elmondta azt is, hogy nem teljesen idegen mindez a györkönyi iskolában, hiszen már korábban is csiszoltak, változtattak az oktatási módszereken.

Vida Tünde Jól bevált módszert vesz át az intézmény A kompetencia alapú oktatás a lexikális tudás mellett a készségek fejlesztésére, a nyitottságra, a beilleszkedésre, a kommunikációra, az életben való helytállásra készít fel játékos módszerekkel, melynek során a gyerekek tevékenyen részt vesznek az adott anyag megértésében. - Olyan módszereket veszünk át, amik nagyon jól beváltak, és jól alkalmazhatóak a szövegértéshez, idegen nyelvtanításhoz, matematikai képességfejlesztéshez – fogalmazott az iskolavezető. - Úgy gondolom, hogy pozitív változást hoz a pályázat. Azt várom tőle, hogy olyan rendszert kapunk, amivel a mai gyerek anyagot tudjuk tanítani – tette hozzá. Elmondta azt is, hogy nem teljesen idegen mindez a györkönyi iskolában, hiszen már korábban is csiszoltak, változtattak az oktatási módszereken. Kövérné Horváth Szilvia igazgató a györkönyi iskola hatodik osztályosaival játékos feladatokat oldanak meg. Fontos a diákok tevékeny részvétele órán. -->

Címkék#oktatás
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!