Közélet

2009.04.24. 08:55

Tragikus az iskolába induló gyerekek szókincse

Az elmúlt három évben megyénkben a duplájára nőtt a logopédusok száma. Szükség is van erre, hiszen a szakemberek szerint nem csökkent, hanem nőtt a beszédhibás gyerekek aránya.

TEOL/Mauthner Ilona

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Péri Zsuzsa logopédus, gyógypedagógus a decsi óvodásoknak játékos formában segít abban, hogy mielőbb kialakuljon a helyes beszéd (Fotó: Gottvald Károly)
[/caption]

Van elég logopédus Tolna megyében, állítják a szakemberek. Ha a szülő nem törődik bele gyermeke beszédhibájába akkor eljut a megfelelő gyógypedagógushoz még a legkisebb településről is. A bonyhádi kistérségben 3 logopédus, 126 óvodás és kisiskolás alapellátásáról gondoskodik, tájékoztatta a TEOL.hu-t Rajkóné Kiss Ágnes, a Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat igazgatója. A kicsik általában beszéd- és hanghibák, pöszeség, dadogás miatt szorulnak a szakember segítségére.

Ebben a kistérségben az a gyakorlat alakult ki, hogy a logopédus utazik a gyerekhez, az adott településre. Ennek költségeit a megyei önkormányzat szakszolgálata és a kistérség közösen állják. Rajkóné Kiss Ágnes szerint, nem csökkent, inkább nőtt azoknak a gyerekeknek a száma, akik iskolába indulás előtt kevés szókinccsel rendelkeznek, nem tudnak mondatot alkotni, nem képesek megfelelően kifejezni magukat. Ez gondot okozhat, és az olvasás, írás romlásához vezethet.

A Szekszárdi Nevelési Tanácsadó logopédiai munkaközösségének vezetője, Péri Zsuzsa logopédus és gyógypedagógus is megerősítette az elhangzottakat. Szerinte alapvető gond, hogy a tévén felnőtt nemzedékből most lettek szülők és ők is hasonló módszert alkalmaznak. Beszélgetés, meseolvasás helyett egy dvd-t, videót indítanak el. Ez az egyik oka annak, hogy egyre több az olyan 2-3-4 éves, akik még nem beszélnek. Őket beszédindítás miatt viszik a szakemberekhez.

De nem csak a kicsikkel van gond. Sokszor felső tagozatban, vagy a középiskolában derül ki, hogy nem érti az olvasottakat a gyerek. A tankönyvek szövegeiből négyszer több szót nem tudnak a diákok értelmezni, mint amennyit a pedagógusok feltételeznek. Az iskolai olvasmányok terjedelme is problémát jelent, ezek sokszor túl hosszúak, és nem a megfelelő témákat dolgozzák fel. Mire a tanulók a felső tagozatba érnek, már számtalan kudarcon vannak túl, és nem válnak olvasóvá.

Sokat segítene a helyzeten a családi közös beszélgetés. Este, vagy legalább az óvodából hazafelé menet figyelmesen végighallgatnák a kicsit, hogyan zajlott le a napja. Jót tehetnének a családi társasjátékok is. Ha már logopédushoz jár a kicsi, fontos, hogy az ott tanultakat otthon is gyakorolják, mert önmagukban a foglalkozások nem elegendőek. A szókincs fejlesztésének egyik módja az esti meseolvasás. Az általános iskolás korosztálynál pedig nagyon fontos a szótagolás is, hiszen a magyar nyelv dallama a két-, háromtagú szótagokra épül. Ennek alapjait pedig már az óvodákban lefektetik, ám ha később hanyagolják, ez a készség is teljesen elveszhet.

Már az óvodában kiszűrhetők a diszlexia tünetei

A diszlexia – súlyosabb formája a diszgráfia – intelligenciától független olvasási és írási nehézség. Okozhatja a központi idegrendszer sérülése, működési zavara, örökletesség, de lelki és környezeti okok is szerepet játszhatnak a kialakulásában. Tünetei már az óvodában felismerhetők, iskolás korban pedig a következők: az olvasás lassúsága, szövegértési nehézségek, az írásban betűkihagyások, felcserélések, sűrű helyesírási hibák, rossz külalak stb. A zavar kiszűrése logopédus feladata, és fontos, hogy időben észrevegyék a problémát.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!