Közélet

2010.02.18. 09:32

Riadalmat keltett a hír a taxisok és a fuvarozók körében

Országosan több mint nyolcvanezer, a régióban kilencezer, míg a megyében több mint háromezer kátyút tartottak nyilván egy hónappal ezelőtt. Azóta a helyzet nem javult.

TEOL/Mauthner Ilona

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Sztrojing István, a Magyar Közút Zrt. munkatársa a szekszárdi felüljárón javítja a hibákat (Fotó: Gottvald Károly)
[/caption]

Leállhat a kátyúzás, és tömegével éktelenkednek majd a gödrök Tolna megye útjain – ez a hír keltett riadalmat a taxisok és a fuvarozók körében. A rémület oka egy kormányhatározat, miszerint a közbeszerzési eljárásokban a jelenlegi kabinet már nem hozna döntést. Légrádi Veronika, a Magyar Közút Zrt. szóvivője elmondta, cégük a moratórium felmentését kéri és az aszfaltbeszerzésre vonatkozó közbeszerzéseket még időben ki akarják írni. Ide tartozik a kátyúzás is.

Fülöp János, a Magyar Közút regionális területi referense kérdésünkre elmondta, erről ők még értesítést nem kaptak, de addig is folytatják a munkájukat. Jelenleg a károk felmérését végzik, illetve a burkolatról, a padkáról a havat, hókását és a vízelvezetést oldják meg. Ahol sürgős, mert a közlekedést akadályozza, ott természetesen a kátyúkat, nagyobb repedéseket is megjavítják.

A főutakat naponta kettő, a kisebb forgalmúakat négy naponta, a vasúti átjárókat pedig kéthetente ellenőrzik. Egy hónappal ezelőtt Tolna megye útjain háromezer körüli volt a kátyúk száma, melyből többet kijavítottak, de a számítások szerint, annál jóval több keletkezhetett, mondta a területi referens. Még a 6-os főút új, garanciális szakaszán – a tengelici elágazótól a Sió-hídig –  is vannak hibák, de ezeket a kivitelező vállalta, hogy rendbehozza.

A javítás sürgősségét az út jellege, forgalma, valamint a sérülés mértéke határozza meg. A három centiméternél nem mélyebb felületi hámlások nem szorulnak azonnali javításra. Az igazi autógyilkos kátyú ugyanis öt centiméter körüli mélységnél kezdődik. Ha az időjárás engedi, forró aszfalttal hozzák helyre a hibákat. Addig is újrahasznosított, zúzalékkal, bitumennel javított meleg aszfalt kerül a kátyúkba. Az útellenőrök naponta 100-150 kátyút foltoznak meg, ideiglenesen. Az autósok az észlelt úthibákat jelezhetik a közútkezelő regionális ügyeleténél a
06-72/522-322-es telefonszámon.

Az általunk megkérdezett árufuvarozók úgy látják, a vasúti vonalak felszámolása miatt a közlekedés egy részét átterelték a közútra. Így még nagyobb lett a terhelés, nem beszélve az útépítések miatti nagy kamion forgalomról, mely ugyancsak rongálja a burkolatot.

A legnagyobb kárt kétségkívül az időjárás tudja okozni, a csapadék befolyik a burkolat alá, amit a fagy felfeszít, ezzel megbontja az utat. Volt olyan szakasz, ahol egy nap alatt alakult ki a kátyú. Az útellenőrök közúti jelzőtáblát helyeznek ki addig is, amíg a hibát kijavítják. Az autósok azonban így több esetben vagy későn észlelik a táblát, vagy belefutnak olyan kátyúba, amely nem is volt jelezve.

Ha bajt okozott az úthiba, készítsünk feljegyzést

Évente 15-20 ügyvéd által szignált bejelentés érkezik közvetlenül a Magyar Közút Zrt. Tolna megyei kirendeltségéhez, mondta Fülöp János. Van, amikor sikerül peren kívül megegyezni, de előfordul, hogy a bíróságon végződik az ügy.

Dr. Gáll Ferenc szekszárdi ügyvéd lapunknak azt mondta, ha nem vettük észre a kátyút, belehajtottunk, és emiatt kárunk keletkezett, a legcélszerűbb ott helyben a rendőrséget, illetve az út kezelőjét és a biztosítót értesíteni. Ha egyik sem jön a helyszínre belátható időn belül, akkor jegyezzük fel a legfontosabb adatokat, készítsünk a helyzetről egy fényképet (a legtöbb mobiltelefonnal ez már megoldható), és egy arra járó másik autóst kérjünk meg, tanusítsa, hogy a kárt a kátyú okozta.

Dr. Gáll Ferenc szekszárdi ügyvéd lapunknak azt mondta, ha nem vettük észre a kátyút, belehajtottunk, és emiatt kárunk keletkezett, a legcélszerűbb ott helyben a rendőrséget, illetve az út kezelőjét és a biztosítót értesíteni. Ha egyik sem jön a helyszínre belátható időn belül, akkor jegyezzük fel a legfontosabb adatokat, készítsünk a helyzetről egy fényképet (a legtöbb mobiltelefonnal ez már megoldható), és egy arra járó másik autóst kérjünk meg, tanusítsa, hogy a kárt a kátyú okozta. Sztrojing István, a Magyar Közút Zrt. munkatársa a szekszárdi felüljárón javítja a hibákat (Fotó: Gottvald Károly) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!