Közélet

2010.05.19. 10:30

Jól nézze meg, hogy mire költi összespórolt pénzét!

A használtautó vásárlása sok-sok körültekintést, utánajárást, vizsgálódást igényel. De megéri, hiszen az új ár töredékéért lehet szert tenni az áhított modellre.

TEOL/Molnár Ágnes

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Képünk illusztráció (Fotó: Mártonfai Dénes)
[/caption]

Az emberek többsége saját maga megy el megnézni a használt autók kínálatát, majd egyedül, vagy a családdal karöltve dönt róla, melyik modellel gurul majd haza. A legmegfelelőbb típus kiválasztása azonban nem mindig könnyű, a vásárlás előtt mérlegelni kell a legfontosabb szempontokat. Persze a jármű formája, színe sem elhanyagolható körülmény, ám ennél lényegesebb az, hogy milyen célra választ valaki autót, és a család hány tagjának kell helyet szorítani benne.

Az sem mellékes, hogy inkább városi használatra kell, vagy rendszeresen hosszabb utak megtételére indulna vele az ember. A választást befolyásolja az is, hogy mi az az árkategória, ami még megfizethető. Bár a dízel autóknak a csekélyebb fogyasztás miatt olcsóbb a fenntartásuk, emiatt ezek drágábbak is a benzineseknél. Így nem árt mérlegelni, egyszerre adjon ki valaki nagyobb összeget, vagy a tankolások alkalmával.

Nagyon fontos, hogy hány éves az autó, mennyi kilométer van benne, mekkora a motor, hány lóerő a teljesítménye. Utóbbiakból már nagyjából lehet tudni, mennyit fogyaszt a kocsi, de nyugodtan meg lehet kérdezni a kereskedőt is. Ha ezen szempontokat figyelembe véve megvannak a lehetséges jelöltek, alaposan szemügyre kell venni ezeket, vannak-e olyan hibáik, amelyek később jelentős többletköltséget okoznának az új tulajdonosnak.

Elsőként érdemes körbepásztázni az autót, megnézni az illesztési hézagokat, hogy mindenhol párhuzamosak-e. Ha nem, akkor ott már valószínűleg megbontották a karosszériát, tehát gyanús, hogy sérült az autó. Ebben a kereskedő segítségét is lehet kérni, ők szívesen állnak az érdeklődők rendelkezésére. Idősebb autók esetében fontos szempont, hogy a küszöböt, hátsó sárvédőíveket kikezdte-e már a rozsda. Ha igen, akkor számolni kell a javítás költségeivel is. A művelet részeként nem árt alaposabban szemügyre venni az alvázat, a váznyúlványokat, sőt némely autótípusnál még a szőnyeg alatti padlólemezt is. Ezeknél is a rozsdásodás jeleit kell keresni.

A vizsgálódás következő része már a szélvédőt érinti, azt kell megnézni, vannak-e rajta kavicsnyomok, nagyobb repedések. Utóbbival lehet, hogy még a műszakin sem megy át az autó. A kavicsnyomok kijavításától viszont nem kell megijedni, nem kerül sokba. De ha úgy maradnak, könnyen repedés indulhat belőlük, és a szélvédőcsere már elég drága mulatság.

Kocsis Zsolt, a Velorex 2000 Autókereskedés cégvezetője arról számolt be, az ügyfelek mostanában a viszonylag keveset futott, jó állapotú, megbízható autókat keresik, úgy másfél millió forintig. Persze vannak olyanok is, akik ennél többet is ki tudnak adni egy járműért, nekik az a fő szempont, hogy a kocsi újszerű legyen, kevés kilométerrel a háta mögött.

A fólia bajos lehet a műszaki vizsgán

Gyakran van gond a fóliázott autókkal, nem mindenki tudja, mi megy át a műszakin, és mi nem. Ha ilyen járművet vesz valaki, mindenképpen kérje el a műbizonylatát. Ettől függetlenül jó tudni, hogy a gyári színezett üvegek általában már kimerítik a sötétítés lehetőségét, tehát elvileg az első ablakokat már nem lehet lefóliáztatni. De a hátsókra már nyugodtan tetethetünk, jó szolgálatot tesznek a nap ellen.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!