Közélet

2010.10.18. 12:01

Borban az igazság, vigasság

Tudatosan választanak a magyar borfogyasztók: vásárláskor a szőlőfajta és a pincészet játsszák a legfontosabb szerepet, míg a csomagolásra, címkére kevesebben figyelnek.

TEOL/M.I.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Mészáros Pál szekszárdi borász (Fotó: Gottvald Károly)
[/caption]

Kedveli a bort a magyar, a KutatóCentrum és a Marketing&Media közös felmérése szerint a 18-64 évesek 85 százaléka legalább alkalmanként iszik valamilyen bort. Elsősorban a férfiak, a felsőfokú végzettségűek és a fiatalok. Annak ellenére, hogy a hazai vásárlók jellemzően árérzékenyek, borvásárláskor ez csupán a harmadik legfontosabb tényező, a szőlőfajta és a pincészet neve megelőzi a sorban.

A válaszadóknak csupán a 15 százaléka tartotta lényegesnek a külcsínt, közülük is elsősorban a fiatalok és az alacsony végzettségűek figyelnek erre. A piaci adatok is ezt igazolják, az elmúlt évben ugyanis nőtt a közvetlenül a kistermelőktől vásárolt, valamint a műanyagpalackos kiszerelésű borok forgalma.

Iskolázottság tekintetében a legtudatosabban a felsőfokú végzettségűek válogatnak, náluk a szőlőfajta mellett a régió és a pincészet neve is kiemelt szerepet játszik, ugyanakkor ők az árra és mások ajánlására is jobban odafigyelnek.

Jókai Péter 33 éves szekszárdi fiatalember elmondása szerint ha nem is minden nap, de hétvégén egy-egy pohár jó minőségű bor is kerül az ünnepi ebéd mellé az asztalukra. Baráti társasággal is gyakran bort fogyasztanak, amit tudatosan választanak ki a szaküzletek polcairól. A rozé és a vörös bor a kedvenc, és gyakran szekszárdi borászok termékei közül választanak. Kóstoltak már francia, sőt chilei borokat is, de egyik sem volt olyan finom mint a hazai, mondta a fiatalember.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Infografika: Tolnai Népújság
[/caption]

Az idősebb korosztályt képviseli az a bonyhádi házaspár, akit a témával kapcsolatban megkérdeztünk. A 67 éves Vavrek Imre mindig ugyanannak a termelőnek a borát vásárolja az egyik italdiszkontban. A két literes pet palackban árult vörösbor náluk egy hétig szokott kitartani, férj, feleség ebéd után egy-egy pohárral fogyaszt el belőle. Erre a szokásukra pár éve kaptak rá, amikor a háziorvosuk javasolta, jót tenne az ereiknek, a szívüknek is egy-egy pohár vörös bor. És valóban az elmúlt években a közérzetük is jobb lett, kevesebb gyógyszer kell, noha ők sem lettek közben fiatalabbak, mondta nevetve Vavrek Imre.

Visszatérve az országos felmérésre, a borfogyasztási szokásokat vizsgálva a válaszadók legszívesebben otthon vagy vendégségben koccintanak, emellett a férfiak 42 százaléka a pincészetekben is előszeretettel kóstolgat. A megkérdezettek egynegyede étteremben poharazgat. Ugyanakkor a szórakozóhelyeken már kevésbé népszerű a borozgatás, ha mégis, akkor ez inkább a 18-24 évesekre, valamint a férfiakra jellemző.

A legtudatosabb, úgynevezett kulturális borfogyasztók azok, akik pincészetekben, borászatokban, illetve a kapcsolódó rendezvényeken is kóstolgatnak. Ők nem csak a termelő nevét, a fajtát, de az évjáratot is figyelik, és náluk az ár kevésbé fontos.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!