Közélet

2010.10.20. 07:44

Kátyúkörkép: a helyzet tragikus, és a tél is riasztóan közelít

Lassan ismét itt a tél, és Tolna megyében csak elvétve látni, hogy a közút kezelő munkatársai dolgoznának az utak állapotán. Még az elmúlt tél okozta hibákat sem sikerült mindenhol kijavítani.

TEOL/Mauthner Ilona

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Kakasd és Bonyhád között, a 6-os főúton javítottak burkolatot az üzemmérnökség munkatársai, a héten ezen a szakaszon több korlátozásra lehet számítani (Fotó: Kiss Albert)
[/caption]

Olvasóink közül többen is jelezték, hogy rossz az utak állapota többek között a 6-os főúton Szekszárd és Bonyhád között, illetve Bonyhád-Majos és Tevel, Bátaszék és Bonyhád, Paks és Kölesd, Paks és Németkér, valamint a 63-as és a 6-os főút között. Nyilván több problémás szakasz is van. Idén összesen 39 autós jelentette be kárigényt a közútkezelőhöz, ebből 9 eset volt jogos, és folyamatban van 2 bejelentés kivizsgálása.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs csoportvezetője Pécsi Norbert elmondta, a lehetőségekhez mérten folyamatosan végzik a burkolathibák megszüntetését. A kátyúzási igény szinte állandó. A munkákat ütemezik, a balesetveszélyes hibákat a lehető legrövidebb időn belül kijavítják, illetve a főútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon lévő kátyúk megszüntetése elsőbbséget élvez. A csoportvezető elmondta, van elegendő mennyiségű anyaguk, a tél beálltáig közel 1700 tonna meleg aszfaltot tudnak még felhasználni.

A kérdésre, mennyi pénz jutott idén a megye útjainak javítására, Pécsi Norbert elmondta, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Tolna megyében eddig összesen 161 millió forintot költött kátyúzásra, amelyből 2322 tonna aszfaltot használtak fel közel hatezer úthiba megszüntetésére. Nagyfelületű burkolatjavítási munkákat 282 millió forintért végeztek, több mint 61 ezer négyzetméternyi jelentősen leromlott felületet újítottak fel.

Ami pedig a jövőt illeti, jelenleg több program van előkészítés alatt, ezekre az előzőeknél is több pénz áll majd rendelkezésre. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programok keretében jövőre további 5 útszakasz felújítása valósulhat meg. Mintegy 840 millió forintos ráfordítással a Gemenctől Várdombig vezető út 14 kilométeres szakaszának rekonstrukciója pedig a közel múltban el is készült.

Rendkívüli év volt az idei a sok eső és a változékony időjárás nehezítette az útjavítók munkáját. Az üzemmérnökségeknek folyamatosan akad tennivalója a bel- és árvizek miatt a megye útjain. A burkolathibák gyakori előfordulásában közrejátszik az is, hogy a közúthálózat átlagéletkora magas, így az kevésbé áll ellen az időjárási tényezőknek. Az is tény továbbá, tette hozzá a kommunikációs csoportvezető, hogy az utóbbi években folyamatosan csökkent az állami közúthálózat üzemeltetésére és felújítására fordítható keretösszeg.

Ki tisztítsa az út menti árkokat és a padkát?

Sokszor vita tárgya, hogy az adott út mellett lévő árkot kinek kell tisztán tartani. Az esőzések során ez központi téma lett, hiszen éppen a ki nem tisztított árkok miatt öntött el területeket a víz. Pécsi Norbert elmondta, az árok- és padkatisztítás minden esetben az adott útszakasz kezelőjének a feladata: országos közutak esetében a Magyar Közút, a települési utaknál pedig a helyi önkormányzatok, autópályáknál az Állami Autópálya Kezelő az illetékes. Az országos közúthálózat melletti vízelvezető árkok csupán az út területére lehulló csapadékvíz elvezetését szolgálják. Az út menti ingatlan tulajdonosának kell arról gondoskodni, hogy se az útszakaszok árkaiba, se pedig az útburkolatra ne kerülhessen iszap a területéről.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!