Közélet

2011.11.11. 19:55

Ördög a Holland Antillákon

Ibsent ad elő a nappaliban, és darabot rendez a Holland Antillákon. A fiatal színész, Ördög Tamás Szekszárdról indult.

TEOL/Venter Marianna

- A legtöbben a családi ünnepségeken előadott verses-énekes produkciók után feladják színészi ambícióikat. Önnel nem így történt. Mikor lett a késztetésből elhatározás?
- Az igazán szilárd elhatározás a gimnáziumban, az utolsó évben alakult ki. Középiskolásként nem én voltam az egyetlen, aki színészi pályáról álmodott, de csak én maradtam. Harmadszorra sikerült bejutnom az egyetemre, és utólag jöttem rá, hogy így volt jó. Tizennyolc évesen az ember még nem tudja igazán, hogy ki ő, és mit akar valójában.

- Diplomás színész, Budapesten él és dolgozik, szabadúszóként. A házhoz megy a színház akció, amely az Ibsent a nappalimba! címet viseli, országos ismertségre tett szert. Ha jól tudom, az ötlet öntől származik.
- A kis társulatunk tagjaival osztálytársak voltunk Kaposváron. Tudjuk hogy a kőszínházak jelenlegi társulatépítési rendszere nem kedvez a fiatal, pályakezdő színészeknek, és ráadásul nemcsak az egyetemekről, de a mindenféle stúdiókból is rengeteg frissen végzett színész kerül évente a pályára. Emiatt a túlképzés miatt a szerződéses létszám telített, a pályán magas a munkanélküliség. Újszerű, friss ötletek kellenek, addig is, amíg a kőszínházak struktúrája úgy alakul át, hogy esélyt adjanak a pályakezdő fiataloknak.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Ördög Tamás Kiss-Végh Emőkével. A fiatal színészek jól tudják, hogy ezen a pályán újdonságok kellenek ahhoz, hogy felfigyeljen rájuk a szakma
[/caption]

- Miért éppen a Hedda Gabler?
- Valóban szokatlannak tűnik Ibsent választani, mondjuk egy komédia adaptációja helyett. Ám éppen azt akartuk bebizonyítani, hogy egy komoly történet is lehet szórakoztató. Szabadon kezeltük a darabot, hiszen az eredetileg hét szereplős történetet három szereplőre kellett szűkíteni.

- Ha jól tudom, erre a speciális Hedda Gabler előadásra mások is felfigyeltek.
- Tavaly a Skandináv Házban is bemutattuk, és nagy örömünkre meghívást kaptunk a szerző hazájába, Norvégiába. Oslóban adtuk elő a Gabler-feldolgozásunkat, és nagy sikert arattunk vele.

- Ha jól tudom, az idei nyáron ismét külföldre szólította a hivatása.
- A hollandiai Oerol Fesztivált követően egy hónapig dolgoztunk Kiss-Végh Emőkével a Holland Antillákon, Curacaón, a De Herberg Intézet meghívására. A cél egy színházi előadás létrehozása volt. Rendkívül fontosnak tartom, hogy a magyar színjátszást megismerjék a külföldiek, illetve mi, magyar színészek, gazdagítsuk játéktudásunkat idegen kultúrák erőivel, tudásával. Ennek türkében a kint szerzett tapasztalatok nagy hatással vannak itthoni munkámra és színházi gondolkodásomra is.

- Hogyan tovább?
- Egyetemre járok, ha hívnak, akkor Ibsent viszem a nappaliba, és igyekszem továbbfejlődni. Rengeteg az ötlet a feldolgozásra váró, kiváló darab, és remélem, sikerül megtalálni a lehetőségeket is, hogy a tervek megvalósuljanak.

A jövendő hősök öt nyelven beszéltek

A Holland Antillákon rendezett előadás a hős témakört járta körül. A darabot a helyi színházzal a Teatro Luna Blou-val, illetve annak fiatalokból álló tagozatával, a Teatro Pispéin-el együttműködve vitték színre. Hat helyi, 14 és 22 év közötti fiatallal dolgoztak együtt. Az előadást megelőző hetekben a próbafolyamat keretében workshopot tartottak, amelyben a Sztanyiszlavszkij metodikára épülő magyar realista színjátszás találkozott a helyiek mozgásra és absztrakt gondolatvilágra épülő játékosságával. A közös munka eredményei szerves részét képezték az előadásnak. Az előadás öt nyelvet használt: papiamentu (helyi nyelv), holland (gyarmati nyelv), spanyol, angol és magyar.

Névjegy

Ördög Tamás 1986-ban született Szekszárdon.

A Babits általános iskola elvégzése után az I. Béla Gimnáziumban érettségizett 2002-ben. A Kaposvári Egyetem művészeti főiskolai karán szerzett színész diplomát, jelenleg színháztudomány mesterszakra jár.

A gimnáziumban alakította meg a Hisztéria Színkört, az általa írt és rendezett abszurd darabot a megyeszékhelyen és amatőr színházi találkozókon mutatták be. Még főiskolásként tagja lett a Jehuda Lőw Társaskörnek és a Les Fleurs du Mal társulatnak. Kiss-Végh Emőkével alapította a Dollár papa gyermekei Társulatot.

Legutóbbi munkája Mundruczó Kornél Nehéz Istennek lenni előadásában volt. A színészi játék mellett nem idegen tőle az írás és a rendezés sem.

Elismerés: Theatrica Vitae díj 2009-ben, amelyet Kiss-Végh Emőkével közösen kaptak meg. A díjat az egyszeri, megismételhetetlen, nem imitációs, nem reprodukciós jellegű előadások létrehozásáért adományozzák.

 

Névjegy Ördög Tamás 1986-ban született Szekszárdon.

A Babits általános iskola elvégzése után az I. Béla Gimnáziumban érettségizett 2002-ben. A Kaposvári Egyetem művészeti főiskolai karán szerzett színész diplomát, jelenleg színháztudomány mesterszakra jár.

A gimnáziumban alakította meg a Hisztéria Színkört, az általa írt és rendezett abszurd darabot a megyeszékhelyen és amatőr színházi találkozókon mutatták be. Még főiskolásként tagja lett a Jehuda Lőw Társaskörnek és a Les Fleurs du Mal társulatnak. Kiss-Végh Emőkével alapította a Dollár papa gyermekei Társulatot.

Legutóbbi munkája Mundruczó Kornél Nehéz Istennek lenni előadásában volt. A színészi játék mellett nem idegen tőle az írás és a rendezés sem.

Elismerés: Theatrica Vitae díj 2009-ben, amelyet Kiss-Végh Emőkével közösen kaptak meg. A díjat az egyszeri, megismételhetetlen, nem imitációs, nem reprodukciós jellegű előadások létrehozásáért adományozzák. Ördög Tamás Kiss-Végh Emőkével. A fiatal színészek jól tudják, hogy ezen a pályán újdonságok kellenek ahhoz, hogy felfigyeljen rájuk a szakma -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!