Közélet

2012.10.12. 18:16

Nyugodtabb lehet az álmuk a Duna mellett élőknek

Nagy mértékben csökkenti az árvízi fenyegetettséget a Duna magyarországi szakaszán a nemrég elkezdődött Duna projekt. A kiemelt állami beruházás költsége alacsonyabb, mint amennyibe a 2006 tavaszi dunai árvíz védekezési munkái kerültek.

Steinbach Zsolt

Magyarországon átlagban két-három évenként kisebb, vagy közepes, öt-hat évenként jelentős, tíz-tizenkét évenként pedig rendkívüli árvizekre lehet számítani – hazánk árvízi veszélyeztetettsége Európában az egyik legnagyobb. Ezt a fenyegetettséget csökkenti jelentős mértékben egy kiemelt állami árvízvédelmi beruházás, a Duna projekt, amelynek országos nyitórendezvényét szeptember végén tartották. Csütörtökön Tolna megyében, a Sió-Árvízkapunál helyszíni szemle, a siógárdi védelmi központnál pedig tárgyalásos egyeztetés zajlott a projekttel kapcsolatban.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Tóth István, bogyiszlói polgármester a Duna árvízvédelmi töltésének doromlási szakaszán. A fejlesztés közvetlenül tíz megyei települést érint (Fotó: Mártonfai Dénes)
[/caption]

A magyarországi Duna-szakasz árvízvédelmi rendszerének megerősítésére elindított projektet az Európai Unió is támogatja. A beruházás hat megyét, több, mint százötven települést, bő félmillió lakost érint. Ahol az indokolt, magasítják, szélesítik a töltéseket, megszüntetik az altalaj problémákat, szilárd burkolatú utat építenek a töltések koronáján, néhány szakaszon új védvonalat építenek, és számos zsilipet is felújítanak.

Mindezt hozzávetőleg 30 milliárd forintból. Ez nem csekély összeg, ám ha figyelembe vesszük, hogy csak a 2006 tavaszi dunai árvíz elleni védekezés mintegy 37,5 milliárd forintba került, nem nehéz belátni, hogy ésszerű fejlesztésről van szó.

Beke Zsolt, a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság szekszárdi szakaszmérnökségének vezetője érdeklődésünkre elmondta: megyénkben közvetlenül tíz települést – Báta, Bogyiszló, Bölcske, Decs, Fadd-Dombori, Gerjen, Madocsa, Őcsény, Paks, Tolna – érint a beruházás.
A Paks-Bölcske szakaszon kb. 20 kilométeren szilárd burkolatot kap a töltéskorona, illetve összesen nyolc zsilip szerkezeti felújítását végzik el. Mindemellett a bölcskei védelmi központot is fejlesztik.

A Sió-torok–Paks szakaszon a töltéskoronán mintegy 10 kilométer hosszban építenek aszfalt utat, emellett több helyen töltésmagasításra, illetve -szélesítésre, a töltés mentett oldali erősítésére kerül sor. Egy szakaszon a veszélyesen közeli meder miatt a töltés nyomvonalát is módosítják. A szivárgó kutyatanyai zsilipnél ellennyomó medencét és elzáró műtárgyat építenek. A holt-medrek keresztezésénél vízáteresztő anyagból leterhelő szivárgó szőnyeget készítenek.

Báta és a Sió-torok között a bátai I. szivattyú telep és a lankóci szivattyútelep szerkezeti fejlesztésére kerül sor. Ott is lesz töltéskorona burkolás (kb. 4 kilométeren), és szivárgó szőnyeget is készítenek. Mindemellett pedig a Sió-Árvízkapunál acél és vasbeton szerkezeteket, gépeket, berendezéseket korszerűsítenek.

A fejlesztés a megelőzést szolgálja, végre nem a „tűzoltásra” kell költeni

Bogyiszló története során a községben sokszor okozott katasztrofális pusztítást a medréből kilépő Duna. Bár ilyen utoljára több, mint 50 éve történt, az utóbbi évek nagyobb dunai árhullámai során is előfordultak ún. árvízi jelenségek (buzgár, talpszivárgás) a falut védő töltések mentén.

Tóth István polgármester, aki maga is vízügyi szakember, érthetően örül a fejlesztésnek, amelynek révén erősebbek lesznek az árvízvédelmi töltések, amelyek Bogyiszló esetében két és félezer embert, mintegy 6 ezer hektáros területet, mezőgazdasági és épített értékeket védenek. A töltéskoronán kiépítendő aszfaltút nem csak a védekezést segíti, hanem, mivel „békeidőben” kerékpárosok is használhatják, az ökoturizmust is szolgálhatja majd. Az építés a faluban élőknek munkalehetőséget, az önkormányzatnak átmeneti időre plusz adóbevételt jelent. A polgármester szerint különösen fontos, hogy a beruházás a megelőzést szolgálja, így a jövőben már nem a „tűzoltásra” kell költeni súlyos összegeket.

Tóth István polgármester, aki maga is vízügyi szakember, érthetően örül a fejlesztésnek, amelynek révén erősebbek lesznek az árvízvédelmi töltések, amelyek Bogyiszló esetében két és félezer embert, mintegy 6 ezer hektáros területet, mezőgazdasági és épített értékeket védenek. A töltéskoronán kiépítendő aszfaltút nem csak a védekezést segíti, hanem, mivel „békeidőben” kerékpárosok is használhatják, az ökoturizmust is szolgálhatja majd. Az építés a faluban élőknek munkalehetőséget, az önkormányzatnak átmeneti időre plusz adóbevételt jelent. A polgármester szerint különösen fontos, hogy a beruházás a megelőzést szolgálja, így a jövőben már nem a „tűzoltásra” kell költeni súlyos összegeket. Tóth István, bogyiszlói polgármester a Duna árvízvédelmi töltésének doromlási szakaszán. A fejlesztés közvetlenül tíz megyei települést érint (Fotó: Mártonfai Dénes) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!