Közélet

2015.07.28. 18:05

Nagy a feszültség, kevés a bér és a buszsofőr

A Dél-Dunántúlon is tapasztalható az autóbuszvezető-hiány, a fiatalabb sofőrök egy része külföldre megy dolgozni, vagy más területen próbál meg boldogulni.

Mauthner Ilona ([email protected])

Fotós:

A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint vészhelyzet van a Volán társaságoknál, létszámhiány miatt akár a buszok is leállhatnak. Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta, országosan több száz buszvezető hiányzik a rendszerből, nagy szükség lenne a dolgozók anyagi megbecsülésére, béremelésre és az utánpótlás biztosítására. Míg korábban főként Nyugat-Magyarországról vándoroltak külföldre a dolgozók, addig újabban már az ország keleti térségeiből is.
Az általunk megkérdezett, a Dél-dunántúli Közlekedési Központnál (röviden DDKK, ami a Gemenc, a Kapos és a Pannon Volán egybeolvadásával jött létre) dolgozó, vagy dolgozott sofőrök szerint Tolna megyében sem túl rózsás a helyzet.

[caption id="" align="alignleft" width="430"] A felelősség nagy, sok ember életéért felelnek a buszvezetők, de ez nem nyilvánul meg szerintük a bérük mértékében (Fotó: Mártonfai D.)
[/caption]– Tíz évet húztam le a Gemenc Volánnál, nem régen adtam be a felmondásomat, mert havi 120-130 ezer forintért dolgoztam úgy, hogy naponta sokak testi épségéért feleltem, 40 milliós buszon ültem és ha kisebb hibát vétettem, szankciókra számíthattam. Ép idegekkel ezt nem lehetett bírni – mondta egy sofőr. Hozzátette, egy magán fuvarozó cégnél egyből alkalmazták, és havonta 40 ezerrel többet visz haza.

Egy ma is a DDKK alkalmazásában álló buszvezető azt mondta, sokan elmennek tőlük, de jönnek újak is. Vannak nehézségek, a műhelyben sokat kell várni, csúsznak a javítások is. Egymás között merik csak mondogatni, hogy minden sokkal rosszabb lett, mint a központosítás előtt. Pár hónapja kaptak ugyan béremelést, ami nagyon jól jött, de ez az összeg még mindig nem éri el azt a szintet, amiért érdemes ekkora felelősséggel dolgozni. Havonta 150 ezer forintot visznek haza, van, aki valamivel többet, más kevesebbet, attól függ, melyik vonalon dolgozik. – Tény az is, hogy többet kell dolgozni a bérért, hiszen megszűntették például a kalauz-pótlékot is – tette hozzá a sofőr.

– Akinek piacképes szakmája van, az elmegy más területre dolgozni, sokan külföldön találnak munkát. Ausztrián, Németországon kívül Nagy-Britannia is népszerű helynek számít. Több külföldön dolgozó járművezető újabb sofőröket csábít magával – mondta Dobi István. Hozzátette, ez teljesen érthető, hiszen nagyjából a négy-ötszörösét fizetik a külföldön munkát vállalóknak, nem szólva a munkakörülmények közötti különbségekről. Egészen más egy légkondis, modern buszt vezetni, mint egy régebbi típuson 40 fokban vezetni.

Természetesen szerettük volna megkérdezni a DDKK vezérigazgatóját is, ő miként látja a Volán és az autóbuszvezetők helyzetét, de azt a választ kaptuk, hogy nem nyilatkozik, hamarosan egy sajtóközleményt adnak ki a témával kapcsolatban.

Nem tett jót a cégnek a régiósítás

Egy szekszárdi volános alkalmazott – szintén név nélkül – elmondta, nem tett jót a társaságuknak a régiósítás, így kevésbé rugalmasan kezelhetők helyben a napi gondok. A munkavállalók aggódnak, hiszen a jövő év végén lejár a Volán szolgáltatási szerződése, és ezt követően bármi lehet. Az olyan jellegű rémhírek, mint például az, hogy meg is szűnhetnek a "volánok", mert összevonhatják a MÁV-val, feszültséget okoznak. Ez is oka annak, hogy az elvándorlás felgyorsult. Bizonyos térségekben már most nagy a gond, van az országban olyan volán cég, ahol már külföldi sofőrökkel próbálják áthidalni a hiányt.

A Volánt összevonhatják a MÁV-val

A Közúti Közlekedési Szakszervezet felháborodva reagált Lázár János miniszter nyilvános megjegyzésére, miszerint a Volánt összevonhatják a MÁV-val. A KKSZ közleményében határozottan tiltakozik az összevonás ellen, és követeli, hogy béremeléssel és képzéssel tegyék jóvá a döntéshozók az ágazat ellen elkövetett bűnt, amely nem más, mint a szakma tudatos elsorvasztása. A KKSZ ezek után nem érti, hogyan akarják a döntéshozók a 2017. január 1-i piacnyitás előtt versenyképes helyzetbe hozni a Közlekedési Központokat. Ezerkétszáz új busz is kellene, de a járműbeszerzés még pályázati szakaszban sincs.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!