oktatás

2018.02.26. 07:00

A tehetség megtalálása egy folyamat

Térségi tehetségfórumot rendeztek a Szekszárdi Garay János Gimnázium dísztermében.

Balázs László, fotó: Makovics Kornél

A vendégeket Gerzsei Péter, a Szekszárdi Tankerületi Központ igazgatója, és Heilmann Józsefné az intézmény igazgatója köszöntötte.

A tehetséggondozás aktuális kérdéseiről Kormos Dénes, a Kárpát-medencei Tehetségsegítő Tanács elnöke tartott előadást. Felvezetésként elmondta, a tehetség fogalma nem lehet sablon. Leszűkítették jellemző vonásokra (intelligencia), de sok tényező van, ami a tehetségígéretek felszínre törését befolyásolja. Különböző modellek, gondolkodásmódok gazdagodtak, fontosak a környezeti tényezők is, hogy egyáltalán meglássuk a reménységeket. Ma már folyamatában tudják fejleszteni a kutatást, gondozást, fejlesztést. A szakmai közösségeknek azt ajánlja, ne sablonban gondolkodjanak, hanem olyan megjelenési formákban, ahol ott az érdeklődés, a motiváció, az eredetiség és a kreativitás. Hozzátette: az ígéreteknél a profil nem egyenletes.

439 évesek

Tímár Ágnes, a kolozsvári Báthori István Líceum igazgatója közölte, Romániában törvényi szinten ugyan létezik, de nincs tehetséggondozás. Magániskolák gyűjtik össze az ígéretes tanulókat, erre jó példa egy bukaresti intézmény, amely 310 nemzetközi díjból 54 nyert. Csak nagyon kevés lelkes, elkötelezett pedagógus – aki szereti a szakmáját – dolgozik talentumokkal. Céljuk, hogy a gyereket arra a területre irányítsák, amihez tehetségük van.

Alul motivált tanulónál, vagy a személyiségben lehetnek olyan tényezők, amelyek eltakarják az attribútumokat. A tehetséggondozást komplex profilként kell kezelni, amelynek különböző jellemzői vannak. A pedagógusoknak fontos, hogy ismerjék meg a gyerekeket. Ahhoz hogy egy tanuló megnyíljon, hiteles tanári személyiség kell. A pedagógus információkat, lehetőségeket, kereteket ad, a tanulási folyamat azonban egyedi, a tanárok a katalizátor szerepét töltik be.

A 2008-ban ötpárti konszenzussal elfogadott Nemzeti Tehetség Program (NTP) komplex folyamatként kezeli a tehetséggondozást, amely stratégiai kérdés. A motivált, jó képességű gyerek(ek) megtalálása egy folyamat, a társadalom szerepe megkerülhetetlen. A közösségi kultúrában meg kell lennie azoknak a jegyeknek, amelyek a többféle gondolkodást értékként kezelik – a gyerekeknek nem kell konformistává válniuk. Az NTP-nek hálózata épült ki a Kárpát-medencében. Sajátossága, hogy civil kezdeményezésre indult, megvalósításában a kettősség (állami, civil szféra) megmaradt. Hamarosan megjelennek a Nemzeti Tehetség Alap pályázati kiírásai. A 3 milliárd forintos összegből különböző programok megvalósítására lesz lehetőség, ezer fiatal 100 és 500 ezer forint közötti ösztöndíjra jelentkezhet.

Heilmann Józsefné, a térség tehetségsegítő tanácsának (SZTTST) titkára elmondta, a szervezet a gimnázium bázisán a környékbeli általános iskolás gyerekekre odafigyel, segítik a tanulási utat, jó kapcsolatot ápolnak cégekkel. A szerveződés a helyi társadalom szereplőit a tehetséggondozás mellé állítja.

Nemzettudat

A Nagyberegi Református Líceum igazgatója, Kovács András ismertette, az iskola 1993-ban alakult. A hollandiai egyház, külföldi gyülekezetek és a magyar állam támogatja őket. A bentlakásos intézmény legfőbb feladata az érettségire történő felkészítés. 2009-től infrastrukturális fejlesztéseket valósítottak meg – 120 tanulójukra 24 fiatal tanár jut. Diákjaik 95 százaléka továbbtanul, sokan a magyar felsőoktatási intézményeket választják.

 

Borítóképünkön: Dr. Szepesi Ágnes egyetemi adjunktus a nagynyomású folyadékkromatográfról (HPLC) tartott előadást

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában