oktatás

2018.04.19. 11:30

Ne kész tudást adjunk, hanem megoldásra ösztönözzük a gyermeket

Az idegrendszer fejlődésére vonatkozó kutatások rámutatnak, küzdeni kell az oktatási rendszer mechanikus jellege ellen. Nem kész tudást kell átadni a gyermeknek, sokkal inkább problémamegoldásra ösztönözni. Egyebek mellett ez is elhangzott a pedagógusképzés fejlesztésének lehetőségeit feltáró konferencián.

Mácz Katalin, fotó: Makovics Kornél

A Pécsi Tudományegyetem szekszárdi kara nemzetközi konferenciát szervezett annak érdekében, hogy megvizsgálják, a partnerintézmények kutatási eredményei miként hasznosíthatóak a pedagógusképzés fejlesztésében. Az előadások a gyermek- és játékkultúra valamint az irodalom téma köré szerveződtek.

Dr. habil Varga László, a debreceni egyetem docense például arról beszélt, hogy a gyermeki idegrendszerre vonatkozó legújabb vizsgálatok számos, a szakma szempontjából fontos eredményre mutatnak rá. Az egyik, hogy a gyerek születésével megnyílik a lehetőségek ablaka, azaz a gyermek élete első nyolc évében olyan, mint egy mágikus szivacs. Ilyenkor képes az agy a legintenzívebben fejlődni, és ez a lehetőség a későbbiekben már nem tér vissza.

Varga László rámutatott, a gyermek tudását nem a pedagógus alakítja ki, hanem ő maga. Azonban elsősorban attól tanul, akit szeret. A kutatási eredmények szerint ugyanis az agy nemcsak társas, de sokkal inkább emocionális, mint ahogy azt korábban feltételezték. Egy sikeres életút lehetőségét a magas érzelmi intelligencia, a megfelelő társas kapcsolatok kialakítására való képesség jobban előrevetíti, mint a magas intelligenciahányados. A mai oktatási rendszer mégis inkább utóbbira, illetve a tárgyi tudásra koncentrál.

Varga László azt is hangsúlyozta, tapasztalatai szerint a hazai bölcsődei és óvodai neveléssel alapvetően nincs probléma, hiszen a fejlesztés eszköze elsősorban a játék és a mese. Az óvoda és az iskola között azonban hatalmas, szinte átjárhatatlan szakadék tátong.

Arra is felhívta a figyelmet, sokkal hatékonyabb, ha a gyermeknek nem kész tudást adunk, hanem problémákat vetünk fel, amelyeket nekik kell megválaszolniuk. Eközben olyan anyagok szabadulnak fel az agyban, amelyek például a kreativitásért felelősek. Az agyonfejlesztett gyereknek üres a belső világa. Az egyetemi docensnek az a véleménye, hogy küzdeni kell az oktatási rendszer mechanikus jellege ellen. Szeretni kell a gyermeket, stimulálni az idegrendszerét, és egészséges környezetet biztosítani számára.

Borítóképünkön: Dr. Molnár Csilla egyetemi docens a hermeneutikai aktivitások a mesékben címmel tartott előadást (hermeneutika: az értelmezés, megértés tudománya)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában